الثلاثاء، 28 أبريل 2009

تعدد الزوجات ... بين مؤيد ومعارض

تحديث مهم اوي يا جماعه

فى جزئيه فى البوست الى هى رواية ان عائشه وحفصه راحوا قالوا لواحده الرسول خطبها من كنده وقالولها لما يدخل عليكى قولي اعوذ بالله منك

فى الحقيقه انا قلتلكم اكتر من مره ان انا كنت كاتبه موضوعات زوجات الرسول من حوالي 8 سنين وكانوا اول ما بدأت وحيث انى كنت باكتب ساعتها لنفسي

مش بانشر كتابتي فى اي مكان فما كنتش باهتم اوي بذكر مصدر الكلام وعليه مش فاكره بصراحه اي كتاف يهم الى كنت اخدت منه القصه دي

ولكن الاخ احمد عمر قالي وثقيلي القصه

فى الحقيقه دورت لما عنيه اتمققت ولقيت ان الروايه صحيحه لكن الروايه الى وارد فيها قول زوجات الرسول دي سندها ضعيف

وعليه طبعا احقاقا للحق ا نا قلت لازم انبهمكم للموضوع ده

وحتى الاستاذ تامر علي انا جيت لقيته برضه دور وقالي هو كمان فى الردود

لكن احب اعقب بس بكلمتين عن الموضوع

زوجات الرسول دول كانوا بشر

اااااه كانوا فى مكانه خاصه الا انهم كانوا بيخطأوا برضه مش منزهين تماما

عائشه مره قالت لرسول الله : الا تزعم انك رسول الله ؟؟

وزنيب قالتله : أنا افقر يهوديتك ؟

وغيره وغيره مش ملايكه ولا مبعوثين حتى

ووارد ان احدى زوجات الرسول جابت عائشه وقالتلها احنا كان بينا ما كان بين الضرائر فسامحينى واسامحك قبل ما اموت

ايه بقى ؟؟؟

كانوا ضرائر وبيغيروا من بعض وبيكيدوا لبعض

اما بالنسبه لموضوعنا التعدد فانا هاشيل الواقعه دي

لكن ده لا يغير فى الامر من شيء

فاي موقف تاني يعبر عن غيره زوجات الرسول من بعضهم

يثبت وجهة نظري

تحياتي لكم

وصدقونى بافرح لما الاقي حد ورايا

******************************************************************



السلام عليكم


الاسبوع الى فات نزلت موضوع على المدونه الرئيسيه رغي امرأه غير مطحونه واتكلمت فيه بوجه معين عن التعدد


وقلتلكم بعيدا عن نقاش الناحيه الشرعيه


وقلتلكم انى باجهز موضوع للرؤيه عن التعدد فعلا



من فتره طلب مني الباحث عن الحقيقه ربنا يكرمه موضوع عن التعدد وقالي انى فيه لغط كتير فى المواضيع دي الايام دي .

وباقول لصديق الكلام ده قالي اه مش عارف مين عاملين قلق وعايزين يستصدروا قرار بمنع الجواز التاني وكلام من ده
المهم طبعا انا بقى ما كدبتش خبر قلت لا نسرع فى الامر من يومها وانا شغاله بحث فى هذا الموضوع على الصعيد الشرعي يعنى

نبدأ الكلام بقى




انا شايفه ان التعدد فى وجهتي نظر انا احب اناقشهم
الاولى بترفض التعدد وبتتهم الاسلام بالتخلف لاقرار ا لتعدد
وبتحاول تستصدر قوانين لمنعه
او استصدرتها بالفعل فى بعض الدول العربيه

اولا عشان نقدر نحط قاعده لكلامنا



اي حاجه نزل بها نص قرآني واضح وصريح مش من حق اي حد يخالفها

زي بالظبط الدستور اي قانون يصدر يكون مخالف للدستور بيدحض على طول

نفس الحكايه اي قانون وضعي يتعارض مع الشريعه خصوصا فى الاحوال الشخصيه يبقى ما ينفعش طبعا وقانونا غلط

فاكرين لما عمر بن الخطاب لقى ان المهور بتزيد والشباب تعبان مش لاقي جواز قام حدد المهور
فاكرين الست الشجاعه الى راحت قالتله الي راحت راجعته وقالتله مش من حقك تعمل كده ؟؟

وكان رده انه قالها اخطأ عمر واصابت امرأه

يعنى اساسا مش من حقكم تعملوا قانون يتعارض مع الشرع فى امور الزواج

اما بالنسبه لموضوع التعدد والى المجتمع الغربي والمتشبهين به شايفينه نقطه سوده فى القوانين الاسلاميه وعايزين يمسحوها باستيكه

ده لانهم قصاري النظر والعلم والمعرفه
التعدد مش بدعه ولا فكر وعاده استحدثها الاسلام

الاسلام قنن التعدد وعمل له حدود

اولا حدد عدد للتعدد

ثانيا اشترط العدل فى حال التعدد

يعنى عمل له تقييد لانه كان فى الاول العمليه سداح مداح على الاخر

واليهود عندهم تعدد على فكره وما يقدروش ينكروا ده

والنصاري على حسب ما قريت
إن الكنيسة ظلت حتى القرن السابع عشر تعترف بتعدد الزوجات

ويقال والله اعلم انهم ما عندهمش نص تحريمى للتعدد

المهم الى حصل وقت نزول حكم تحديد التعدد بحد اقصى اربعه
(أه بحد اقصى بس )

ده الى حصل فى اكتر من حاله

روى الإمام البخاري – رضي الله عنه – بإسناده أن غيلان الثقفي أسلم وتحته عشر نسوة ، فقال له النبي (صلى الله عليه وسلم) : ( اختر منهن أربعا )

والحكم ده كان للكل طبعا فيما عدا رسول الله صلى الله عليه وسلم

والى برضه نزله امر تحديد مختلف وهو ابقاؤه على نساؤه ولكن مافيش غيرهم خلاص يعنى لو ماتوا كلهم او طلقهم كلهم مالوش غيرهم خلاص

وطبعا بالنسبه لزوجات الرسول وظروف زيجاته منهم اظن انا اتكلمت عنها قبل كده وما زلنا بنكمل زوجه زوجه
المهم يعنى ان التهمه الملصقه الى انتم حاسينها نقطه سوده دي مش بتاعتنا اصلا

ده قانون البشريه من قديم الازل
بالعكس الاسلام حد منها وعملها قوانين وشروط

**********************************

نيجى بقى للفريق التاني الى على النقيض تماما من الاول
الفريق التاني مش بيثنى على فكره التعدد او بيقبلها بس لا
الا انه جنح بقى كمان لاعتباره سنه او فرض او فرض كفايه
ازاي

الفريق التاني ده بقى تسمع منهم كلام زي ده

الاصل فى الاسلام هو التعدد

اصل الآيه قالت : مثنى وثلاث ورباع
ما قالتش مفرد ؟؟؟!!!


طب نشوف الايه دي ومناسبة نزولها وتفسيرها ؟

وَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُواْ فِي الْيَتَامَى فَانكِحُواْ مَا طَابَ لَكُم مِّنَ النِّسَاء مَثْنَى وَثُلاثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ذَلِكَ أَدْنَى أَلاَّ تَعُولُواْ (3)


سأل عروة بن الزبير السيدة عائشة -رضي الله عنها- عن سبب نزول هذه الآية فقالت: (يا بن أختي، هذه اليتيمة تكون في حِجْر وليها تشركه في ماله، ويعجبه مالها وجمالها، فيريد وليها أن يتزوجها بغير أن يقسط في صداقها، فيعطيها مثل ما يعطيها غيره، فنهوا عن أن ينكحوهن إلا أن يقسطوا لهن ويبلغوا لهن أعلى سنتهن في الصداق، فأمروا أن ينكحوا ما طاب لهم من النساء سواهن. [متفق عليه].

بتهيئلي معنى الايه مالوش دعوه خالص يا جماعه بموضوع اصل الجواز والكلام ده
ومافيش حاجه اسمها اصلا
الاصل فى الاسلام التعدد

يعنى ايه ؟؟
يعنى المفروض الواحد لما يجى يتجوز على يطول يبدأ باثنين ولا ايه ؟؟


غير ان الرسول عليه الصلاة والسلام ايام ما كان متزوج خديجه وحتى بعد نزول الرساله فضل متزوج من خديجه وحدها لحد ما توفاها الله

فى ناس بتقولك والله اصل التعدد ده سنه

طيب ازاي بس ؟؟
اذا كان الرسول عليه الصلاة والسلام كان له احكام خاصه اصلا فى موضوع الزواج وعدد الزوجات ده بالذات
وكمان ما ننساش حديث رسول الله

واظن تعدد الزوجات من عدمه ده من امورا لدنيا ولا ايه ؟؟
طيب ما الرسول عليه الصلاة والسلام كان مش بياكل حيوان الضب الى السعوديين بياكلوه؟
ولما سألوه احرام يا رسول الله ؟؟
فقال : لا والله ولكن تعافه نفسي

طيب يعنى الى ياكل الضب يبقى بيخالف السنه ولا ايه ؟؟

طبعا مش معنى ان كان في رخصه للرسول عليه الصلاة والسلام بخصوص عدد زوجاته
احنا بناخد السنه فى امور الدين من فضلكم
وما امر به الرسول نصا :
أنتم أعلم بأمر دنياكم
الراوي: عائشة و أنس بن مالك المحدث: الألباني - المصدر: صحيح الجامع -

حتى انه فى بعض النصوص ويعلم ذلك الدارسين والمتخصصين تكون صيغة الامر فيها مجرد توصيه مش ملزمه يعنى

وفي ناس بتقول التعدد بقى فرض كفايه ؟؟!!

لماذا يا سيدى الفاضل ؟؟

عشان انتشار العنوسه وعدد الرجال بقى اقل من عدد النساء ودى من علامت يوم القيامه ........................ الى اخره من الاسطوانه المحفوظه دي

طبعا انا بحثت فى الموضوع ده ولقيت ان حسب الاحصائيات الرسميه مافيش الكلام ده وما زال الذكور عددهم اكبر من الاناث (وده حسب الاحصائيات والرسميه فعلا مش احصائيات الجرايد واستفتاءات المجلات )

يعنى مش الحل اننا ننادي بالتعدد لان هايبقى لدينا مشكله اخرى هى عنوسه الرجال

انما الحل اننا ننادي الجنسين باعادة النظر فى الحياه وخصوصا ما يتعلق بالزواج وتجهيزاته والافكار المتعلقه بذلك
انا بس الى احب اعرفه فعلا

ليه الناس دول بيدوروا على تبريرات واهيه ؟
مع ان احنا مش محتاجين لها ابدا

ومش عيب ابدا انك تكون عايز تتجوز عشان مزاجك كده
او عشان هوى النفس
ما دام حلال

الشهوه مش حرام ده شيء فطري وجبلنا عليها والاسلام والشرع احترمها ونظمها واتكلم عنها فى القرآن والسنه
يبقى مالوش داعي ننزل فتاوي ما لهاش لازمه

عشان نزين الامر ونحوله من طلب امر من امور الدنيا الى سنه او فرض او ما الى ذلك

لكن طبعا مافيش مانع من اضمار النوايا الحسنه فى كل امر نقوم به حتى لو دنيوي
(زي ما كان الصحابه بيتزوجوا ارامل الشهداء مثلا )
بس كمان مؤكد ما كانوش هايروحوا يتجوزوا ارملة شهيد مش طايقنها يعنى
لكن ده جنب ده عادي

بس ما نطلعش فتاوي على مزاجنا بقى ؟!!؟!!

احنا ما عندناش فى الدين حاجه ابدا تقيد الزواج نفسه
ولا تقيد التعدد
ولا هو حرام ولا عيب التعدد
بالعكس ده نظام جميل جدا وقد يكون حلا لمشاكل معقده جدا
ومافيش اي داعي لانك تبرر

لـــــــــكـــــــــن
انا باخد على المجتمع بتاعنا 3 حاجات فى شان التعدد

اولا : العرف السائد على ان فى الغالب الزواج التاني بيكون فى السر وبدون علم الزوجه
وده مش شرعي طبعا

ثانيا : ان الى ترضى تكون زوجه تانيه المجتمع بيهاجمها وبيعتبرها مذنبه وخربت بيت
وحتى الزوجه الاولى لما بتوافق على ان زوجها يتجوز عليها ما بتسلمش من التريقه والكلام الجارح والتعاطف الجارح كأنها راضيه بوضع مشين مثلا ؟؟!!!

ثالثا : كمان انكار على الزوجه الاولى حقها فى رفض وضع التعدد ده . او انها تخير زوجها ان اردت الزواج بغيري طلقني

مع ان ده من حقها طبعا

وحصل ايام الرسول عليه الصلاة والسلام لما علي حب يتجوز

والرسول عليه الصلاة السلام قال : لا تجمع بين بنت حبيب الله وبنت عدو الله تحت سقف واحد
عارفه كل الاراء الى بتقول اااااااه ده عشان بنت حبيب الله وبنت عدو الله بس

لا طبعا



ده كلام مش صح كل واحد بقى له مبرراته وحر فيها
(واشمعن دلوقتي ده حكم خاص ببنت الرسول والرسول ومش سنه ؟؟؟)

احنا عايزين نعيش فى سلام مش فى حرب ضاريه

وطبيعى ان الزوجه تكون رافضه زواج جوزها من واحده تانيه

الرسول لما حب يخطب ام سلمه
قالتله : ما مثلي لينكح فلا ولد في(كبيره مش هاتخلف يعنى) وأنا غيور وذات عيال .

ولما عرف الرسول عليه الصلاة والسلام قالها: أما ما ذكرت أنك غيورة فسأدعوا الله عز وجل فيذهب غيرتك . واما العيال فالى الله ورسوله .

يعنى لا عنفها ولا قالها ايه تغيرى ده ولا انتى هاتنكري شرع الله ولا اي حاجه

لا بالعكس ترفق بها وقالها هادعي ربنا يذهب غيرتك

يعنى من حق الست تغير وترفض التعدد اهو ؟؟!!!

ارجوكم ما تهملوش حقوق حد
لا تنكروا تعدد الزوجات وتنكروا الحق ده للرجل وتعتبروه وضع اجتماعي مشين لكل الاطراف المشتركه فيه

ولا تنكروا كمان على الزوجات غيرتهم وطبيعتهم ولا حقهم فى انهم يرفضوا اي وضع يكرهوه

عارفه ان كلامي جايز ما يعجبش ناس كتير
لكن ارجوكم مش عايزه مزايدات على القرآن والسنه

ومش عايزه حد يجى يقولي الشيخ فلان قال مع احترامي لكل المشايخ

كل واحد حر في رايه ما دام ما خرجناش عن القرآن والسنه الصحيحه

وده رايي المتواضع جدا لك ان ترفضه او تقبله
بس فى النهايه احترم رايي زي ما باحترم رايك
ياريت احظى بنقاش جميل منكم

الأربعاء، 22 أبريل 2009

ميمونة بنت الحارث (زوجة الرسول عليه الصلاة والسلام )


ميمونة بنت الحارث رضى الله عنه:

وهى بنت الحارث الهلاليه وعن ابو هريره : ان ميمونه كان اسمها بره ولكن رسول الله سماها ميميونه.

اما امها فكانت هند بنت عوف الحميريه اى كانت(ميمونه يعنى) اخت زوجة الرسول السابقه زينب بنت خزيمه من الام وقد تزوج الرسول ميمونه بعد وفاة اختها زينب بنت خزيمه( ما حدش يقولي انه جمع بين الاختين ركزوا).

وكان يقال عن هند ام ميمونه انها كانت أكرم عجوز فى الارض اصهارا: فكانت ابنتها أسماء زوجة لجعفر ثم ابو بكر ثم على بن ابى طالب وكانت ابنتها سلمى زوجة لحمزه ولبابه الكبرى زوجة العباس بن عبد المطلب ولبابه الصغرى زوج الوليد بن المغيره وكان ابنها منه خالد بن الوليد

دول اخوات ميمونه رضى الله عنها المهم :

تزوج الرسول ميمونه حين نزل مكه معتمرا بعد ما فرغ من غزوة خيبر فوهبت ميمونه نفسها للرسول علية الصلاة والسلام
ونزلت فيها آيه" وامراة مؤمنة ان وهبت نفسها للنبي ان اراد النبي ان يستنكحها خالصة لك من دون المؤمنين"
ثم سارت معه للمدينه ودخلت الى بيت النبى ويقال انها اخر من دخل بها رسول الله

وعن ابن عباس رضى الله عنهما قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :الأخوات المؤمنات :ميمونه- زوج النبى رضىالله عنها-وأم الفضل. وسلمى-زوج حمزه-وأسماء بنت عميس اختهن لأمهن"

وقالت عائشه عنها بعد موتها وهى توعظ ابن اختها: ذهبت ميمونه ورمى بحبلك على الغارب الا انها كانت من أتقانا وأوصلنا للرحم"

وقد توفيت ميمونه رضى الله عنها سنة واحد وخمسين هجريه عن عمر ثمانون عام وقد دفنت بسرف حيث البلد التى بنا بها(دخل بها) رسول الله بها بناء على وصيتها

رحمهاالله زوج النبى صلى الله عليى وسلم

الأربعاء، 1 أبريل 2009

هم الجلساء لا يشقى بهم جليسهم

سلام عليكم يا اخواني الكرام
الحديث ده انا باحبه جدا وهو عن فضل ذكر الله تعالى فى المجالس وحبيتكم تقروه معايا عل لنا من اجره شيئا :
بداية كده خليكوا جدعان واذكروا الله جميعا
لا اله الا اله ولا حول ولا قوة الا بالله
بلسانكم بقى مش بعينكم بس ناخد الثواب كامل
يلا نقرا الحديث

حدثنا قتيبة بن سعيد: حدثنا جرير، عن الأعمش، عن أبي صالح، عن أبي هريرة قال :




قال رسول الله


: { إن لله ملائكة يطوفون في الطرق يلتمسون(يبحثوا عنهم ) أهل الذكر،


فإذا وجدوا قوما يذكرون الله تنادوا : هلمُّوا إلى حاجتكم.


قال : فيحفونهم بأجنحتهم إلى السماء الدنيا،

قال : فيسألهم ربهم، وهو أعلم منهم(والسؤال هنا بلغة التشويق لتعليم الملائكه ان من بنى ادم من يباه به الله الملائكه رغم انهم آدمين لهم حاجاتهم وليسوا مثل الملائكه ) ، ما يقول عبادي ؟


تقول(الملائكه يعنى) : يسبحونك ويكبرونك ويحمدونك ويمجدونك ،


فيقول (رب العالمين) : هل رأوني ؟
فيقولون : لا والله ما رأوك ،

فيقول : وكيف لو رأوني ؟


يقولون : لو رأوك كانوا أشد لك عبادة ، وأشد لك تمجيداً وأكثر لك تسبيحاً ،


يقول : فما يسألونني ؟

يقولون: يسألونك الجنة ،


يقول : وهل رأوها ؟


يقولون : لا والله يا رب ما رأوها ،


يقول : فكيف لو أنهم رأوها ؟


يقولون : لو أنهم رأوها كانوا أشد عليها حرصاً ، وأشد لها طلباً ، وأعظم فيها رغبة ،


قال :فمم يتعوذون ؟

يقولون : من النار ،


يقول : وهل رأوها ؟
يقولون : لا والله يا رب ما رأوها ،


يقول : فكيف لو رأوها ؟


يقولون : لو رأوها كانوا أشد منها فراراً، وأشد لها مخافة،


فيقول : فأشهدكم أني قد غفرت لهم.

يقول ملك من الملائكة : فيهم فلان ليس منهم ، إنما جاء لحاجة .


قال : هم الجلساء لا يشقى بهم جليسهم }



أخرجه مسلم في الذكر والدعاء والتوبة، باب: فضل مجالس الذكر .



الحمد لله تعال الذي اتانا من فضله
واذكروا لله تانى بقى
لا اله الا الله ولاحول ولا قوة الا بالله