السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخواني الكرام :
بناءا على طلب من الاخ الكريم صاحب مدونة خواطر ليس عابره اخترت موضوع الحديث اليوم
وهو ما هى طبيعة العلاقه المشروعه بين رجل وامرأه اجنبيان بمعنى اخر هل يجوز اساسا وجود علاقة بينهم وما مسماها وما ملامحها ومداها وقوانينها طبعا على اساس دينى. .
طبعا كمان انا لازم اقر للجميع انى اقل من افتي فى اي أمر اصلا من امور الدين وان صغر ولكن الاخ الكريم طلب وجهة نظري المتواضعه
نرجع لموضوعنا والي احب ابدأه اولا بالحديث عن الاختلاط نفسه بين الجنسين
والى حواليه كلام كتير جدا ما بين مؤيد ومعارض من حيث الحكم الشرعي طبعا الى احنا بصدد مناقشته هنا
في رأيي ان الاختلاط ليس محرما فلا يوجد نصا قرآنيا ولا من السنه
صريحا يقول بابعاد المرأه عن الرجل فى اي مجال
واحده واحده عليا مش عايزه طوب .
احنا عندنا فى السيره النبويه الشريفه و سيره الصحابه مليون قصه ومليون حدث يقول ان كان فى معايشه بين الجنسين عادي لكن بشروط طبعا وقوانين
واي أحد ينكر هذا اعتقد انه فى حاجه الى قراءه متأنيه للسيره النبويه وسيرة الصحابه .
المهم ندخل على النقطه الاساسيه وهى هل ممكن وجود علاقه
بس اسمها ايه ؟؟؟ وشكلها ايه ؟؟
اسمها مش عارفه... سميها زي ماتسميها
سميها صداقه
سميها اخوه فى الله
سميها حب فى الله
وما حدش يقولي مافيش حاجه اسمها حب فى الله بين رجل وامرأه اجنبيان عشان ده كلام مش مقنع خالص مش اي حب هو عشان نفكر كده .
اما شكل العلاقه
فاحنا والله لو كنا دايما نلتزم بكتاب الله وسنة نبيه والله ما كنا نتعب
الاختلاط بين الرجل والمرأه الاجنبيين والعلاقه بينهم عموما مقننه عندنا
والقونين واضحه وصريحه لو مشينا عليها ما تحصلش اي مشكله
اولا : اللباس الشرعي : طبعا للطرفين(المراه والرجل ) وطبعا احنا مش بصدد مناقشة ما هو اللباس الشرعي كل واحد يلبس الحاجه الى مقتنع انه الشرع والفرض عليه وبعدين نتكلم فى الموضوع ده .
ثانيا : غض البصر : وبرضه من الطرفين سواء كان الطرف التاني
.لابس شرعي ولا لا انت عليك الغض
قال الله تعالى قل للمؤمنين يغضوا من أبصارهم ويحفظوا فروجهم
ذلك أزكى لهم
وقال تعالى
وقل للمؤمنات يغضضن من أبصارهن ويحفظن فروجهن
ثالثا :الحرص من الخلوه : والحرص هنا بمعنى تجنبه ولو حصل يبقى فى اضيق الحدود وينهى الموقف باسر ع وقت
لانه وضع وارد طبعا
فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم :لا يخلون أحدكم بامرأة فإن الشيطان ثالثهما
( برواية عبد الله بن عمر مسند احمد )
( برواية عبد الله بن عمر مسند احمد )
رابعا :عدم اظهار اللين فى القول من المرأه :
بسم الله الرحمن الرحيــــــــــــم
(( يا نساء النبي لستن كأحد من النساء إن اتقيتن فلا تخضعن بالقول فيطمع الذي في قلبه مرض وقلن قولا معروفا سورة الأحزاب آية 32
اظن دي القوانين المطلوبه
واعتقد انه لا يعقل ان يكون الاختلاط له قوانين وفى نفس الوقت الاختلاط محرم فكين يقنن الحرام ؟؟؟
وبعد كده يأتي دور الرادع والرقيب الشخصي والايماني فمن يجد فى نفسه مجال للفتنه من علاقه او مكان فليبتعد عنها درءا للفتنه
فلكل فتنة تختلف عن غيره بشكل نسبي يعنى ودي نقطه مهم اوي على فكره
خلاصة القول
اي علاقه بين رجل وامرأه تلتزم بالشروط دي تعتبر علاقه مشروعه. (من وجهة نظري المتواضعه )
وعموما يجب ان يكون الحديث بين الطرفين له سماته وشكله المحترم
وده طبعا شيء نسبي وشخصي الى حد ما
طيب لو حبينا نوصف كلامك مع المرأه مثلا كمسلم عايز تحافظ على دينك ؟؟
ايه رايك نقول ان يكون الحديث بينكم حديث يرضاه مولانا ووليها
وانتى كمان كامرأه حطي قاعده اتكلمى مع الرجال كأن وليك حاضر الحديث ده
وارضى ما يرضاه وليك وارفضي ما يرفضه
الولي هنا طبعا ممكن يكون جوزها ابوها اخوها حسب ظروفها .
اتمنى اكون افدتكم فعلا بالموضوع
واسال الله دائما ان يرينا الحق حق ويرزقنا اتباعه ويرينا الباطل باطل ويرزقنا اجتنابه .
ارجو من الجميع مناقشتي واحترام رايي من فضلكم
واسفه للاطاله لكن عارفين كل نقطه فى البوست ده محتاجه لواحدها بوست اصلا
جزاكم الله خيرا بالصبر عليا فى كلامي الكتير
هناك 37 تعليقًا:
صباح الخير
موضوع مهم جدا حأفكر فيه و أرجع أكتب ردى علشان مستعجل
بس برافو عليكى و الله
السلام عليكم
صبرني يارب
انا عارفه ان راي مش هيعجب اي حد
انا مبحبذش اي علاقه من اي نوع بين الجنسين
مش بحبها خالص بصراحه واي بنت تقول انا مرتبطه والهبل ده بتنزل من نظري خالص
لكن في اوقات بتحتم علينا التعامل مع الجنس الاخر وده شئ لابد منه
مع بياع السوبر ماكت مع بتاع الخضار البواب
اخو جوزي واهل جوزي عموما من الرجال
واهلي من الرجال
حتي في الشغل
مديري وغيره
لكن علاقه دائمه لما مثلا ازعل من جوزي مش لاقيه ياعيني واحده نتايه احكلها وافضفض معاها واحبها وتحبني واورح ادور علي نطع لمؤخذه احكيله وجوزي عادي جدا
ده يبقي هبل وكلام مقزز بيحز في قلبي بصراحه
ربنا يهدي الجميع
عمرو
الله يخليك ونورت ومنتظراك ان شاء الله
زوجه
اعمل فيكى ايه ؟
مرتبته ايه الى بتتكلمي فيه
حد جاب سيرة الارتباط والسهوكه دلوقتي
انا اساسا لا اعترف بالنوع ده من العلاقات
حب وسهوكه وسنسنه خمس سنين قبل ما يفكروا يتخطبوا ده مش فى الخريطه عندي يا امي
انا باتكلم على العلاقات العاديه مش الحب الى انتى بتتكلمي عليه
وطبعا طبعا انا قلت الكلام بينك وبين اي حد لازم يكون كأن وليك حاضر
اكيد لما تزعلي من جوزك وما زال جوزل مش هاتروحي تشكي لواحد تاني يعنى
انا قصدي العلاقات العاديه مش الي انتى بتتكلمي عنه
روحي اقري الموضوع تااااااني من هذا المنطلق
هاموتها يا جماعه ما حدش يمسكني
السلام عليكم
هههههههههههههههه
من الاخر مينفعش تكون في علاقه من اي نوع بين الراجل والست
واذا كنا كستات هنتعامل مع رجاله في شغل في السوق وفي الشارع حتي في البيت يبقي بشروط زي مقال القرأن والسنه
خلاص كده ياسطي
ولو جدعه اجري ورايا ووريني هتضربيني ازي يابرج انت
مممممممم ..
بصي هو جميل إنك تقولي وجهة نظرك بس أنا لو منك مش هتجيلي الجرآه إني أقول حاجه حلال و حاجه حرام ..!!
زوجه
يعنى ايه مافيش علاقه وفى نفس الوقت اقول تكون فيه شروط
ركزي بقى ماهو انا باقول بشروط
نفذوا الشروط وتبقى صح
وبعدين بصي بلاش انتى انتى خطوتك اساسا خمسه سم
ولعلمك الخاص انا امبارح سبقت بالبت رحمه فى الجري
يعنى بلاش انتى ههههههههههههههههه
عاقله على ارض الجنون
انا قلت وهاقول ميت مره الكلام الى انا باقوله راي شخصي لواحده عاديه مش مؤهله اه للفتوى
ودايما باقول للناس ماحدش ياخد كلامي عمياني
والله ولا كلام اي حد خالص
لازم لما تاخد راي تدور بنفسك وراه وتبحث فيه طالما ربنا عاطينا السبل لذلك
لو كل الناس خافت تتكلم فى الحلال والحرام كانت خربت
ولو الامام والفقيه خاف يتحمل وزر الناس كان يبقى مالوش لازمه
تحياتي ليكى ونورتي
سبحان الله
ولا حول ولا قوة الا بالله
اولا وجهة نظرك جديرة بكل احترام
ثانيا الموضوع صعب للغاية وليس بسيط ولاسهل فى عصر تشلبكت فيه الامور وتعقدت
واصبحنا نقيس الدين على هوانا ونحلل شىء ونحرم اخر مع ان الحلال بين والحرام بين
والقران والسنة لم يتركوا لنا شيئا من امور الدين والدنيا الا وضحاها لنا
الاختلاط موجود وقائم ولكن بشروط وضوابط
فى مجال العمل او العبادة حتى
هناك اختلاط فى العمل
هنالك اختلاط فى المواصلات
هنالك اختلاط فى موسم الحج
لكن بشروط حددها الشرع
حضرتك ذكرتى الكثير منها فى بوستك
اذن سوء الفهم راجع لنا نحن البشر فى تفسير تلك العلاقة
جزاكى الله خيرا
تحياتى وتقديرى
همس الاحباب
شكرا لك يا ابو همس وربنا يكرمك ونورت
ماهو لما اتكلم مع راجل كان ولى موجود
يبقى بلاش اتكلم مع راجل من اساسه بقى
الواحدة بتتكلم مع راجل علشان وليها مش موجود
تقومى انتى تقوليلها اعتبرى وليك موجود
امال الستات ينحرفوا ازاى
هههههههههههههههههه
وبس ياريت كمان الراجل لما يتكلم مع زميلته فى الشغل
يتكلم معاها وهو بيعتبر ان مراته موجودة
كدة الحياة هتستقيم بينهم
المهم يا ام مريم
انا مرة قريت عندك
ان الست لما تكون مطلقة المفروض انها تقعد فى بيت جوزها وجوزها مايطلعش من البيت طول فترة العدة
هل الكلام ده صحيح
ولو سمحتى ياريت تكتبى تانى فى النقطة دى
شكرا ليكى
اختك خيخة
الصراحة كلامك منطقي والله
بس المشكلة ان شوشو شاطر اوي
لان حكاية اللبس الشرعي دي بقت نادرة جدا
واصلا معظم العلاقات اللى بشوفها في شغل او دراسة معتقدش انها هتطبق كده
لان لو اي واحدة اعتبرت ان وليها موجود فمش هتتكلم اساسا مع رجل
وفي نفس الوقت برده اي كلام وعلاقة بين اتنين بتتطور على حسب شخصيتهم
الواحد مش عارف يحل الموضوع ده ازاي
يعنى الاختلاط ده لازم وامر واقع
وفي نفس الوقت بيحصل بلاوي بسببه
لكن الصراحة انتاى عرضتى الموضوع بطريقة جميلة
وكلامك منطقي وسليم
المشكلة اصلا في التطبيق
خيخه عندنا يا مرحبا يا مرحبا نورك غطى على الكهربا
عندك حق ينحرفوا ازاي صحيح
بس على فكره هو بس لو حافظ على انه يكلمها بما يرضاه وليها ماتخافيش مش هايعمل حاجه تزعل مراته
وبالنسبه للموضوع الى انتى بتسألي عليه
انا عمري ما كتبته ولا اتكلمت فيه انتى بس يمكن التبس عليكى الامر
انا الى اعرفه انه يجوز ذلك
انما مش الزامي لها ولا له طبعا
لكن هادور فى الموضوع واقولك عنيه يا خوخه انتى تأمري
نورتينا يا جميل
شاب مصري مفروس
اولا شرفتنا لاول مره ودايما منورنا ومشرفنا
كلام حضرتك تمام النظريه صح لكن التطبيق بقى ؟؟
ازاي يكون التطبيق ؟؟
ماهو ده يا استاذنا جهاد النفس وتهذيب النفس
وهو ده الى انا قلت عليه الى يلاقي فى نفسه فتنه من شيء يتركه
كل واحد عارف علته من الاخر
الى ما يقدرش على نفسه ينجو بنفسه
تحياتي وحضرتك نورت
بيتهايأيلى ان الشيطان ثالثهما
مش ثالثهما وليهما
و حتى لو كان الولى قاعد بينهم مش مستحضراه
شوشو اشطر و مش هايسبهم يا عينى ف حالهم و يفضل يزن ف ودن دى و ودن ده لحد ما يقع امحظور
احمد الله ان انا ف شغلى مفيش حريم
و لما سافرت بره اشتغلت مع احلى بنات قارات الدنيا . تعبت اوى و شبح مراتى كان بيجينى ف ظهر اى واحده فكنت اسيب الزميله و اجرى لدرجه انهم افتكرونى مجنون بس كنت مجبر مش بطل برضه الحمد لله
استاذ بيبرس
الحديث الى انا كاتباه مثبت بالروايه والاخراج
ولو عايز روايات تانيه اجيبلك وكلهم ثالثهما وعموما من وجهة نظري المتواضعه جدا لو انت قريت الحديث كله على بعضه تلاقيها لهجه تحذيريه عموما مش تحريميه .
وكمان هاقول تاني زي ما قلت قبل كده فى الردود على الفرد جهاد وتهذيب نفسه
والى مش قادر على نفسه وخايف الفتنه يبتعد عنها لكن ما يحكمش على البشر كلهم من خلال فتنته هو
كان فى واحد عمر بن الخطاب حب يوليه فارس فرفض وقال اخاف على نفسي فتنة نساء بنى الاصفر واعتذر وما راحش
تفتكر نسيب فارس من غير والي عشان عندهم بنات حلوين ولا ايه ؟
ولا تفتكر الى راح يحكم مكانه يبقى راجل عينه زايغه رايح وناوي يتفتن ؟؟؟
فى فروق فرديه يا استاذ فارس
وشكرا لحضرتك ونورت
ل بقى انا متأكدة من ان الموضوع ده قريته عندك
هو ماكنش موضوع البوست
لكن كان مذكور فةذى بوست من بوستاتك
بس طبعا انا مش فاكرة بالظبط اسم البوست ايه
عموما ياريت تدعبسى انتى على الموضوع ده
وتكتبلنا عنه بشكل مفصل وميسر
ولكى جزيل الشكر والعرفان
وانا ايميلى اهوه
تحت امرك
nouranelshamly@hotmail.com
بس مش اكيد هتلاقينى على الماسينجر لانى تقريبا مش بفتحه خالص
يعنى هتلاقينى بالصدفة
بس لو عايزانى فى حاجة مهمة
قوليلى هتكونى موجودة على الماسينجر امتى والساعة كام
وهتلاقينى موجودة
سلام
اختك خيخة
حبيبتى ياصبرنى موضوعك ظريف قوى لكن احنا مش ملايكه- وموضوع ان الواحد يغض البصر فده راجع لأخلاق كل واحد وعلاقته بربنا - لكن اللبس الشرعى ده ناااااااااااااااادر جداااا فى دبى - وسهل ااقول لجوزى ماتبصش على السكرتيرة الى لابسه ستوميك وبنطلون مخيطاه عليها-بص صعب أأصدق انه هيغض البصر ومش هيبص له بصه من تحت لتحت -وانا صعب ابطل شغل فى المكتب الى احنا فيه علشان زميلتى خرجت مشوار ومافيش غيرى انا وزميلى لأن ببساطه فى تارجت فى الشغل لازم يخلص لان شغلنا كله على الكمبيوتر -العلاقه ماتكونش بالشكل ده لأن الست هى الى بتفرض احترام الراجل ليها - من طريقة لبسها وعمل حدود فى الحوار الى مش مفروض يبقى بره نطاق الشغل - وربنا يهدى الجميع وأولهم جوزى -تحياتى ليك -داليا-
خيخه
بصي هاعضك يا خيخه وانا عضاضه كبيره
انا مش باتكلم فى موضوع الا لو كنت بحثت فيه وأنا ما بحثتش في الموضوع ده بس هانبحث عشان خاطر عيونك
والاميل هاضيفه وخليها بظروفها
لان انا ماليش مواعيد خالص بتاتا البته حسب ما يعتقوني يعنى
بنت الغربه
بصي يا داليا احنا اه مش ملايكه لكن لخامس مره فى الردود باقول كل واحد يسأل عن نفسه يا جماعه
وغض البصر ده جهاد نفس ما تقوليليش ما حدش يقدر معلش
على الاقل يجاهد نفسه وما دام كلفنا بغض البصر يا داليا يبقى احنا نقدر عليه
وبرضه الخلوه دي انا باقول من وجهة نظري لما قريت الحديث انها مش تحريم للخلوه ونما تحذير منها انها باب للشيطان
فاهمين يا جماعه الحته دي ولا ايه ؟؟؟
يعنى وانتى لوحدك معاه احذري ان الشيطان موجود بقى خلي بالك بس كده
ما حدش قالك تسيبى شغلك وتخرجي
وبالنسبه لجوزك انا عارفه ان أغلب الرجاله للاسف عنيهم يندب فيها رصاصه ههههههههههههههههههههه
مهما تحذريه ومهما تقولي لازم بيبص لكن برضه لازم تفضلي تقولي ومن فضلك ما تقوليهاش انك غيرانه عليه لكن قوليها انها حرام وانك بتنصحيه فعلا لله فقط
وهو حر بقى ويتحمل وزره ودبي انا عارفاها فعلا لكن انا واحده من الناس الى كانوا عايشين فى دبي وكنت كائن فضائي طبعا خصوصا انى كنت مقيمه فى رمادا بر دبي هههههههههههههههه
بس الحمد لله كنت ملتزمه بلبس وحجابي الحشم الشرعي مش الحجاب الملزق الى بالك فيه
وربنا يعينكم على ما فيها يا داليا ويحميكم
طيب اذا كان ده ف دبى امال ف بلاد الفرنجه بيعملوا ايه
اقولك انا هما ممكن تلاقى واحده داخله عندك الشقه و تتلكك بأى حاجه
سلفنى اى حاجه
يا حاجه الناس الجيران ابدا
فالفتنه بتيجى لحد عندك من غير مجهود
على طبق فضه و احنا لو سبنا نفسنا هانضيع
افتكر ربنا و الغلابانه اللى واثقه فيا فاقوم طارد هذه الشيطانه التى تراودنى
انا اشتغلت على فكره ف بلد ف امريكا اللاتينيه تخيلى انتى الجمالزززز
هوس الصراحه
الشيطان كان قاعد حطط رجل على رجل و هو شايفنى بتعذب,ده لولا فضل ربنا كنا انجرفنا يعنى برضه انا مش بطل
يبقى الرجل اللى رفض الولايه ف عهد سيدنا عمر كان عارف طبع نساء الفرنجهوقال
اريح نفسي من العذاب ليتفرغ لعباده ربنا
بيبرس
ماشي اوك هو انا قلتلك لا ؟؟
شايف باب للفتنه عندك اتفضل اقفله لكن ما تحكمش على باقي الناس انهم يقفلوا نفس الباب
مايمكن ده لا يمثل لهم فتنه ؟؟؟!!!
أنا أعتقد ما سبب ما نحن فيه حزء منه بسبب العلاقة بين الرجل والمرأة المعدومة الشروط
ولكن هذه العلاقة المشروطة إن إقتضت الحاجة بضرورة ملحة ولكن ليس أن نأتى بالكبريت بجوار البنزين
جزاكم الله كل خير
الكبريت لو فضل طول عمره جنب البنزين يا ابراهيم عمره ما يولع الا لو انت ولعت الكبريت او فعلت ما يدعوا الى اشعاله
صح ولا لا ؟؟؟
وما دام ملتزمين بالشروط مافيش حاجه تولع ان شاء الله
والضروره مش لازم تكون ملحه كفايه انها تكون ضروره
والضروره دي يحددها صاحب وصاحبة الامر مش حد تاني
يعنى ما تجيش حضرتك وتقول مثلا لواحده مش ضروري انك تروحي تتعلمى لغه هاتعملي بها ايه ولا هو احتكاك بالناس وبس ؟؟؟
مش من حقك تقرر ايه هو الضروري غير لنفسك بس
تحياتي لك ونورت
السلام عليكم
اولا اشكرك على اثارة هذا الموضوع الذي سترين فيه منتهى التناقض بين مؤيد ومعارض ..
وكلاهما له نظرة محترمة فالمعارض يرفض هذا الأمر بالكلية لما يراه من انحلال زاد هذه الايام بسبب الاختلاط ..
والمؤيد الفاهم ينظر للأمر بنظرة وسطية فلا مانع بشرط توفر الشروط الشرعية ..
والمؤيد على المطلق فهذا لنا فيه رأي آخر لا داعي لذكره الآن ..
شكر الله لكي ولكي مني التحية
يا ابنتي الحلال بين و ديننا دين الفطرة
العلاقة بين الرجل و المراة محددة اسلاميا و الحدود معروفة و ليس فيها خلاف
علاقة يكتنفها الاحترام و الالتزام و خصوصا في مجال العمل و الجامعة
المراة لا بد من التزامها و تعاملها الجاد ... فلا خلوة و لا دلال بالحديث و لا اسرار متبادلة و لا الخوض في مجاملات شخصية .. ولا ايحاءات حسيه
الاخوة في الاسلام نعم كلنا اخوة و ليس معناها انه اصبح محرم لها او يحل له ما حرم الله
ابنتي كلنا نعرف ما الجائز و المحرم و نعرف الحدود الله جيدا...فلا داعي لرسم حدود اخري بانفسنا خارج النطاق
تحياتي
جني
ده صحيح وعندك حق فعلا وهو ده الى بيحصل
لكن انا برضه مع الراي الى بيقول ان كانت المشكله فى الانحلال يبقى نواجه الانحلال فقط مش باقي حياتنا
تحياتي لحضرتك ونورت
احوال الهوى
الله يكرمك حضرتك كلامك تمام فعلا بس للاسف مش كل الناس تعرف الحدود
وفى ناس عارفه وبتستهبل
تحياتي وحضرتك نورت
يوجد صداقة بين الرجل و المرأة ولكن بشروط .. يصعب تنفيذها جدا
أهمها عقلية الشخصيتين .. يعنى مايكنش حد فيهم بيعانى من أمراض نفسية أو حرمان عاطفى أو جنسى تحديدا ..
المكان بيفرض نفسة دايما يعنى بنلاقى أصدقاء فى العمل و فى الجامعة .. مش كدة
كل واحد فيهم بيكون سوى و ممتلىء من الناحية العاطفية .. الحكاية دى بتقلب أخوة أكتر .. يعنى ممكن أنا أجى أحكى لحد أنا باعتبرة صديق .. الصديق دة ممكن يكون امرأة متزوجة أو مرتبطة و أنا باحترم العلاقة دى و هيا امرأة سوية تحترم زوجها أو الشخص المرتبطة بة فلا مانع أبدا من تلك الأخوة أو الصداقة .. أما عن تحولها لنوع أخر من العلاقات فدة راجع للتغيرات النفسية لكلا الشخصيتين .. و مدى التقارب بينهما ..
خلاصة رأى
لايوجد صداقة بين رجل و امرأة
لأنهم فى النهاية بشر خطائين
خالص مودتى
جامد جامد وفي الحووووووووووووووووووون
والله معاكي حق فيه
خالد
شوف يا استاذنا انا مش ضد التحول
يعنى نفرض ان كان فى اثنين بيربطه ببعض اخوه حلوه وعلاقه راقيه ونضيفه وماشي على الشروط كلها صح
وهو يعرف زوجها وهى تعرف مراته
فرضا ان يوما ما هو مثلا انفصل عن مراته او مراته توفاها الله وهي كذلك برضه
ووقتها يمكن اتحولت العلاقه ؟؟؟
فين المشكله ؟؟؟؟
عادي
والنفس البشريه ضعيفه معاك والشيطان شاطر زي ما بتقول مع ان ده مش راي
لان القرآن بيقول انه كيده ضعيف
المهم انه بررررررضه الى شايف نفسه ممكن يقع فى الخطأ يبعد عنه
لكن الى شايف انه يقدر يعيش من غير مشاكل خلاص
كل واحد ادرى بنفسه ورحم الله امرء عرف قدر نفسه
وان كنت اعترض على كلمة صداقه لسبب واحد
الصداقه علاقه وتيده وحميميه جدا فى ظل الشروط الموجوده شرعا للعلاقه بين الرجل والمرأه اعتقد يستحيل تكوين صداقه حقيقيه مطلقه بين رجل وامرأه
لكن ما ينفيش وجود علاقه محترمه ودوده واخويه جدا
شكرا لك يا خالد وخالص تحياتي
مولان
تسلمى يارب ونورتي يا جميل
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كل عام وانتم بخير
في الحقيقة انا عندي اعتراض علاى استخدام كلمة اختلاط لوصف معاملة الرجل للمرأة فهي كلمة تحمل في طياتها الكثير من التوقعات السيئة لشكل هذه العلاقة واعتقد اننا يمكن ان نحل جزء كبير من مشكلاتنا اذا غيرنا عدد من مصطلحاتنا
كما ان كلمة اختلاط كلمة مطاطية تختلف من شخص لاخر فقد يرى البعض ان مجرد الكلام مع المراة اختلاطا ويرى اخر ان الاختلاط هو ابعد من ذلك بكثير
وبصفة عامة اعبر عن تقديري واعجابي بهذه المدونة واتمنى من الله لكم دوام التوفيق والنجاح
ابو الحسن
شوف يا فندم حضرتك جاوبت على نفسك من خلال كلامك
الاختلاط كلمه مضايقاك عشان هى اساسا لها انطباع سيء ومفهوم خاطيء عندنا
عشان احنا فاهمين الاختلاط غلط
وبعدين حضرتك اقترح علينا مسمى تاني واحنا تحت امرك
طول عمري مش شايفه ان الاختلاط او المخالطه بين الرجل والمرأه فى اي ميدان من ميادين الحياه فى حد ذاته غلط
انما شكله ايه
هو ده الى يحدد كونه صح او غلط
ولو كان الحل فى الفساد الاخلاقي فى المجتمعات الحاليه هى فصل الاثنين بحيوات منفصله تماما
كان الفساد اتمسح من السعوديه ولا سيما فى عصر هيمنة الامر بالمعروف والنهي عن المنكر زمان شويه عن دلوقتي
لكن اعتقد ان ده ما حصلش وان الفساد موجود وان كان مستتر
فلا يخلوا مجتمع منه
الصاق التهمه بالكلمه الى خلانا مش قابلنها
اختار حضرتك مصطلح وانا معاك نبحثه
شرفت ا لمدونه ومصاحبته اواتمنى من قلبي تستمر تتابعنى
بسم الله الرحمن الرحيم
كل عام وأنتم بخير وإلى الله أقرب
ولعلنا نكون قد تذكرنا فقراء مجتمعنا بالإحسان إليهم
بارك الله فى أقلامكم
أمــــى8
احمد عبد المنعم
عملناالى ربنا قدرنا عليه
كل سنه وانت طيب
السلام عليكم
افول و بالله التوفيق
ان كان الله عزو جل حرم و فرق بين الخوة و الاخوات من اب و ام واحدة في المضجع و المعلوم بالضرورة و من الشرع ان هذا محرم على تلك
اتعرقون ليش السبب؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
السبب هو اتقاء الفتنة
فماهو الحال بالاجنبي و الاجنبية انا انا شدكم بالله ارجعو الى الكتاب و السنة
الصحابي الذي رأى امراءة و هي عارية تغتسل -من غير قصد- وفر من هول ما رأى ففر الى الجبال وهو يدعوا ربه ان يغفر ذنبه لما ؟... اتعلمون لما لانه علم :
1- ان النظر الى الاجنبية محرم
2- وعلم ان العذاب المترتب على هذا النظر لا أحد ممكن يتحمله
3- استشعر امر الله عز وجل في نفسه و تحذير النبي صلى الله عليه و سلم من ذلك و الدليل انه لم يفعل ذلك عن قصد مع ذلك استحى من النبي و خاف من عذاب الله
4- و الاصل يا اختاه بل الواجب رد المر الى اهله و هم اهل العلم
و نصيحة لكل متصفح ان لا يعالج الامور بعواطفه و عقله كلا ولا بل نحن مسلمون و نعرف قدر الله عز وجل و قدر امره و قدر نبيه و قدر امر نبيه
... و لهذا ليس لنا ان نقول شيء و نحن لا نعلمه
إرسال تعليق