الأربعاء، 9 أبريل 2008

بحوثات اسلاميه صغنونه

السلام عليكم يا اهل البلوجر والخير كله

انا زي ما قلتلكم عملت المدونه الجديده وهاتكون مخصصه للموضوعات الاسلاميه .

وارجوكم انا هنا هاجتهد للصواب . وهاقول راي والى فهمته من دينى والى احب تعرفوه معايا وتردونى لوكنت على خطأ بس طبعا بالدليل منكم ومنى وكمان باحترام الراي والراي الاخر ومساحة الاختلافات المسموحه .

وبعد اذنكم لنا قواعد نمشي عليها علشان ربنا يكرمنا كلنا ما يحصلش قلق :

أولا : باب الاجتهاد والبحث مفتوح ومش حكر على اي حد ابدا بشرط مرجعيته (طبعا للكتاب والسنه الصحيحه )

ثانيا : احترام الراي الاخر حتى لو اختلفنا معاه كليا ولو رايناه على خطا .

ثالثا : كل منا يؤخذ منه ويرد عليه . ما حدش فينا مبعوث ولا رسول .

رابعا : اساس كل الاراء والتشريعات القرآن والسنه الصحيحه والسيره النبويه .
مع قبول طبعا اختلاف التفاسير فى كل ده لان التفسير فى حد ذاته وجهة نظر .

خامسا : فى مساحه من الاختلاف مسموح بها طبعا فى كل الامور ما عادا الامور الاساسيه للدين زي مثلا فرضية الصيام والصلاه وما الى ذلك .
الى بعد كده نختلف ونتفق براحتنا بدون التعدى طبعا على حدود الله والتجرأ عليها .

سادسا : وهى الاهم بالنسبه لي الهدف الاساسي من نشر الكلام الى فى المدونه دي هى وجه الله تعالى خالصا اليه والله اعلم ارجوكم لا تفسدوا هذا الجو .

وياااااااااارب يجازيكم وايانا كل خير بحسن نويانا ويغفر لنا ويرحمنا .
شكرا لكم

هناك 4 تعليقات:

غير معرف يقول...

منتظرين جديدك
محمد كمال
مدونة انها لظي

صبرني يارب يقول...

شكرا لك اخ محمد ونورت وان شاء الله الجديد النهارده

الباحث عن الحقيقة يقول...

جميل جدا الفكرة رائعة
واستعدادك لها شئ جميل
بس هتحتاج مجهود منك شوية علشان الناس تعرفها
علشان كده كنت افضل تكون في نفس مدونة امرأة مطحونة علشان الناس تنتبه لها
عموما ربنا يعينك
واسف انى ما اخدتش بالى منها
ان شاء الله هضيفها عندي في مدوناتي المفضلة
بالتوفيق

صبرني يارب يقول...

شكرا لك يا باحث ونورت بس انا فضلت تكون فىمدونه لواحدها عشان ما توهش وسط الزحمه اصل البحوثات دي غاليه عليا اوي تعبت فيها يعنى وسهر ليالي لانى كنت بابحث كمان وانا من غير امكانيات ولا خبرات حتى فكنت باتعب على ما اوصل للمعلومه . وان شاء الله هاعمل فى يوم من الايام رابط داخل كل بوست من المدونه التانيه للبوست الى هنا عشان الناس تيجى ولو ما جوش هانكتفهم ونجيبهم
نورت يا باحث