الجمعة، 11 أبريل 2008

التوبه

قال الله تعالى (وَ تُوبُوا إلَى اللهِ جَمِيعاً أيًًََُُُُها المؤمين لعلكم تفلحون ). النور 31

وقال تعالى استغفروا ربكم ثم توبوا اليه. هود 90

يا ايها الذن امنوا توبوا الى الله توبة نصوحا. التحريم 8 صدق الله العظيم

عن ابى هريره رضى الله عنه قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول.انى والله لاستغفرن الله أتوب اليه فى اليوم أكثر من سبعين مره . رواه البخارى وده الرسول شوف بقى احنا نعمل ايه فى نفسنا؟

عن الغر يسار المزنى رضى الله عنه عن النبى صلى الله عليه وسلم يا ايها الناس توبوا الى الله واستغفروه فانى اتوب فى اليوم مائة مره .رواه مسلم

وعن أبى موسى عبد الله الأشعرى رضى الله عنه عن النبى صلى الله عليه وسلم قال ان الله تعالى يبسط يده باليل ليتوب مسيء النهار ويبسط يده بالنهار ليتوب مسيء الليل حتى تطلع الشمس من مغربها.
وطلوع الشمس من مغربها دى احدى العلامات الكبرى ليوم القيامة شوف بقى كرم ربنا بس الناس اللى مش واخده بالها أو مستبعدين يوم طلوع الشمس من مغربها مع انه والله قريب أوى مننا كلنا كل الموضوع نموت ويبقى خلاص كل شيء انتهى.(بيقولوا قربت تطلع من الغرب فى المريخ يعنى الدور علينا يا حلوين )

وعن ابى هريره رضى الله عنه ان رسول الله صلى الله عليه وسلم قال يضحك الله سبحانه وتعالى الى رجلين يقتل احدهما الاخر يدخلان الجنه يقاتل هذا فى سبيل الله فيقتل ثم يتوب الله على القاتل فيسلم فيستشهد.

فى قصة كمان جميله أو عن التوبه حصلت ايام الرسول عليه الصلاة والسلام :

جاءت امرأه من جهينه الى رسول الله صلى الله عليه وسلم وهى حبلى من الزنا وقالت يا رسول الله اصبت حدا فأقمه على فدعا نبى الله وليها فقال احسن اليها فاذا وضعت فاتنى ففعل فأمرها النبى ان تذهب حتى تتم رضاعة ابنها
وفعلا راحت ولما اتمت الرضاعة جاءت الى النبى معها الولد وفى ايده أكل عشان الرسول يصدق انه خلاص بياكل المهم أخذ الرسول الطفل ورفعه بيده وقال من يكفل هذا ويكون رفيقى فى الجنه فطبعا تخاطف عليه الصحابه
وبعدين امر الرسول فشدت المرأه بحبل ورجمت كما يأمرنا الله تعالى فى كتابه العزيز باقامة حد الزنا وهو الرجم وبعدين صلى الرسول عليه الصلاة والسلام عليها فقال له عمر نصلى عليها يا رسول الله وقد زنت
قال النبى لقد تابت توبة لو قسمت بين سبعين من أهل المدينه لوسعتهم هل وجدت من أن جادت بنفسها لله عز وجل . رواه مسلم
وعلى فكره ما كانش فى شهود ولا حاجه على الواقعه هى راحت من نفسها كده واعترفت بعد ندم طبعا وتوبه نصوح شفت اد ايه بقى التوبه قريبه وشفت الرسول بيستغفر ربنا ويتوب كام مره فى اليوم
تخيل بقى المفروض احنا نتوب كم مره فى اليوم وأنا دلوقتى لما اجى بس اقول لواحد آيه ولا حديث عن التوبه يقولي أتوب عن ايه هو انا كنت كفرت أنا مش وحش والله انا بس مش باصلى
أو انا بس باعرف بنات لكن عمرى ما وقعت فى الحرام وكأن الزنا هو الحرام الوحيد فى الدنيا وخلى بالك كده مع كل ده هو مش وحش امال الوحش يبقى مين مش عارفه

لكن دايما كده المؤمن الحق يشوف اقل ذنب ليه كأنه جبل فوق دماغه لكن بقى الى مش فى دماغه ينيل الدنيا ويقولك انا عملت حاجه ده غيرى بيعمل وبيعمل ويعد كل الفاسقين بقى اللى يعرفهم واللى ما يعرفهمش
طب ليه بتعد دول ما فى كمان ناس بتعرف ربنا وكويسين بتقارن نفسك بما هو ادنى ليه يارب يكون كلامى له معنى فى قلوب أى حد يقراه وربنا يتوب علينا جميعا ويقبل استغفارنا وتوبتنا.

المهم ايه هى بقى التوبه النصوح لها 3 شروط بس شوف السهوله بقى:

أولا : الندم على الذنب : نندم ونستغفر على الى احنا عملناه ونتوب لله ونصلى وندعى ربنا ونسجد لربنا ونتحايل عليه يغفر لنا عارفين يعنى ايه نتحايل عليه زى ما طفل صغير بيتحايل على أمه مثلا بيعمل ايه؟
بيعيط صح عيط انت كمان اغسل قلبك وانت قدام ربنا صدقنى هاتحس براحه كبيره جدا .
ثاينا: العزم فعلا على عدم الرجوع لهذه المعصيه تانى ابدا: فى نفسك كده تقول ان شاء الله انا ابدا ما عدتش اقرب المعصيه دى ابدا خلاص عهد كده بينى وبين ربنا وفعلا تنفذ مش كلام كده فى الزنقه وخلاص.

ثالثا : رد الحقوق الى اصحابها : يجى واحد يقولى ازاى ده مش ممكن اروح لواحدة اقولها انا اسف انا قلت عليكى انك كذا وكذا بعد مثلا عشر سنين فاتوا ماشى اللى نقدر ترجعه لصاحبه نرجعه انما مثلا النميمه .
أو اى حاجه عملتها فى أى بنى ادم ما تعرفش ترجعها حاول تعوضه عنها بالدعاء والاستغفار له وبره اذا كانت علاقتك به مازالت قائمه أو اذا كان مات مثلا أو ما تقدرش ترجعه لأى سبب مثلا انك ما تعرفش صاحبه تصدق به وأكثر من الصدقات

بس كده والله بعدها تبقى نضيف من غير ذنوب خالص حاجه يعنى اى حد يتمناها ولا ايه ربنا يتوب علينا جميعا يارب.
وفعلا ربنا كبير اوي ورحيم اوي وما حدش يقول مش معقول اتوب ومش معقول ربنا يغفرفي شوفوا الحديث القدسي ده .
يقول الله عز وجل ما غضبت على أحد كغضبى على عبد أتى معصية فتعاظمت عليه فى جنب عفوى
وكمان :
إنى لأجدنى أستحى من عبدى يرفع الى يديه يقول يارب يارب فأردهما فتقول الملائكة الى هنا إنه ليس أهلا لتغفر له فأقول ولكنى أهل التقوى وأهل المغفرة أشهدكم إنى قد غفرت لعبدى"
كمان فى حاجه قريتها مره مش عارفه مين القائل لكن هي عاجباني :
"لا تسئم من الوقوف على بابه ولو طردت"
"ولا تقطع الاعتذار ولو رددت""
فان فتح الباب للمقبولين فادخل دخول المتطفلين
ومد اليه يدك وقل له مسكين
فتصدق عليه فإنما الصدقات للفقراء والمساكين"
وربنا يقبل مننا توبتنا يارب ويتقبل صالح اعمالنا ويرحمنا وشكرا لكم

هناك 12 تعليقًا:

الباحث عن الحقيقة يقول...

بداية هادية
بموضوع جميل جدا
ويدل على امتلاكحضرتك لثقافة دينية وذهن حاضر
ما شاء الله
ربنا يبارك في حضرتك ويوفقك

صبرني يارب يقول...

الله يكرمك يا باحث والبوست ده فعلا زي ما انت قلت هاديء جدا وانا اخترته عشان كده وكمان لانه اول حاجه انا كتبها فى حياتي من زمان بقى من 6 سنين وانا في كجي وان ههههههههههههههه

وكمان لان مره واحد ما اعرفوش باعتلي اميل وقالى انا مااعرفش انت مين ولا حتى ولد ولا بنت بس انا قريت موضوع لك على الشات مره والموضوع ده كان سبب فى اني اتغيرت وغيرت حياتي .
مش عايزه اقولك ان يومها ما نمتش من الفرحه وجوزي كان هاودينى العباسيه عشان كنت قاعده لوحدي اضحك .

نوووووووورت يا باحث

هبههههووب يقول...

موضوع رائع
تبارك الله
جزاك الله كل الخير

صبرني يارب يقول...

وجزاكم مثليه يا هبهوب ربنا يكرمك ونورتيييييييييييي

خايف من الحقيقة يقول...

الاخت الكريمه ام مريم

مبروووووووووووووك
لينا مش ليكي
قلمك جميل بجد
والفكره هايله ربنا يجعلها في ميزان حسناتك

اختي الكريمه

هاجي هنا ازورك كل فتره
ويارب دايما تكوني بخير

عندي ابحاث وافكار قضيت في بحثها سنين طويله من عمري ومفكرتش انشرها بس انتي بجد شجاعه ويارب تعديني

تحيه كبيره للاخ رضا

الباحث عن الحقيقة يقول...

تشجيعا منا للناشئين اللى زي حضرتك
يعنى بيلعبوا تحت السلم لسه في مشوار المدونات ده ولسه قدامك كتير
هههه
انا اضفتك في مفضلتى ..بقيت ضايف بروايلك مره وفيه المدونتين
وكمان المدونة دي تاني
يلا بقى شدى حيلك عايزين ضرب نار
على فكره
كنت هتكلم معاكى في موضوع الرجم ده
وأعرف رأيك في القرآنيين اللى بينكروا الرجم
وكمان الفرقة الاباضية
لكن قلت ده موضوع عن التوبه
خلي الحوارات للمواضيع التقيلة
اللى هى من خمسة كيلو وطالع
تقبلي تحياتي
وقولي لخالد عمو بيسلم عليك

صبرني يارب يقول...

الاخ خايف من الحقيقه

الله يكرمك يا رافع معنوياتي واتمنى انى اكون شجاعه فعلا زي ما انت بتقول وانى افضل كده فعلا

وافكارك الى انت بتقول عليها خلينا نشوفها برضه حتى لو على مدونتك الحاليه فى تبويب خاص اعتقد انها تمثل جزء منك زي ما بتمثل بحوثاتي جزء مني .

وانت تنور دايما انما كنت

وشكرا على تحيتك لرضاوصلت بالفعل

صبرني يارب يقول...

باحث

الله يصلح حالك يا باحث يا نصير الناشئين .

اما بالنسبه لنقاش موضوع الرجم انا تحت امرك يا فندم

بس انا عموما ما اعرفش كتير عن الاباضيه غير حكاية خلق ا لقرآن ومبدأهم فى تكفير المصر على الذنب تكفير نعمه ومش عارفه ايه كده

انما القرآنين برضه لهم اراء صعب الاقتناع بها لانهم لا يعترفون بالسنه والاحاديث على حد علمي ومصدر احكامهم القرآن فقط .
والرجم لم يذكر فى القرآن الا انه ثابت فى السنه بالاحاديث وكمان المواقف والى اتنفذ فيها حد الرجم .

وربنا يسهل وتعمل لنا انت بقى موضوع عن الحكايه دي يكون عشره كيلوا وربع .

وتسلم وتنور يا باحث

غير معرف يقول...

انا قريت امبارح وجيت اعلق النهارد
جامد يام مريم بجد وبالتوفيق ان شاء الله تسلم ايدك اي حاجه حلوه بقي تنزل بمناسبه افتتاح بلوج جديد

ahmed_k يقول...

بارك الله فيكي يا اختي فالتوبة بحق هي غسول للذنوب وطهارة للقلب اللهم اجعلنا من التوابين المقبولين عندك يا الله ويحضرني هنا بعض ابيات شعر لنادم يطلب عفو ربه يقول فيها: الهي لا تعذبني فاني مقر بالذي قد كان مني فكم من زلة لي في البرايا وانت علي ذو فضل ومن اذا فكرت في ندمي عليها عضضت اناملي وقرعت سني ومالي حيلة الا رجائي وعفوك ان عفوت وحسن ظني يظن الناس بي خيرا واني لشر الناس ان لم تعف عني وفي الختام اهنئك علي هذه المدونه وادعو الله ان يجعلها عمل خالص لوجهه وان تكون في ميزان حسناتك وعذرا للتطويل والسلام ختام

صبرني يارب يقول...

تسلمى مادي ونورتي وربنا يكرمك

صبرني يارب يقول...

استاذ احمد

نورت وغيبت علينا

وشكرا لك وعلى اضافتك الجميله وما تبقاش تغيب علينا