الاثنين، 5 مايو 2008

معاملة اهل الكتاب

بسم الله الرحمن الرحيم
اخواني فى الله
كثيرا ما تثار مناقشات عديده بيننا كمسلمين عن معاملة اهل الكتاب وخاصة ايام اعيادهم وخصوصا راس ا لسنه الميلادية فبمجرد ان تقول لاي شخص كل عام وانت بخير تقوم عليك عاصفه شنعاء عن انك تتشبه بالكفار وتشاركهم اعيادهم .
وفى اخر مناقشة لي فى هذا الامر قيل فى سياق الكلام حديث للرسول عليه الصلاة والسلام وجدته متعارض مع ما علمنا رسول الله بافعاله وسيرته فى التعامل مع اهل الكتاب وعليه بحثت الامر
واليكم نتيجة بحثي وعرض للحديث :قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :إني راكب غدا إلى اليهود فلا تبدأوهم بالسلام وإذا سلموا عليكم فقولوا : وعليكم . مسند احمد
فى رواية تانيه : لا تبدأوهم بالسلام ، وإذا لقيتموهم في الطريق فاضطروهم إلى أضيق الطريق صححه االالباني
ولما تقرا الحديث ده وتاخده قاعده لك فى التعامل مع اهل الكتاب معناه بدأ عداوة واستمرارها لانك مش هاتسلم عليهم اصلا .
وده مش اساس التعامل الى كان بيعمله الرسول والى كلنا نعرف انه كان بيسلم على اليهودي جاره والذي كان يؤذي رسول الله ولما غاب عايده فى مرضه ووارد عن رسول الله ايضا انه كان يهديه من الأضحيه .وكمان احنا محلل لنا كمسلمين الزواج من الكتابيات معقوله نتجوزها وما نقولهاش سلام عليكم ؟؟؟؟
وقلت من سياق اكثر الرويات ان الرسول عليه الصلاة والسلام قال ده عن اليهود وقال غدا وغدا فى اللغه تحدد زمن الجمله فالحديث خاص بما سيحدث غدا وليس كسياسه عامه وارد ت البحث فى مناسبة الحديث وقابلني راي مطابق تقريبا مع رايي وهو للقرضاوي نشوف قال ايه ::
وهذا الحديث يظهر لي فيه احتمالان مقبولان:
1- أن يكون الحديث في سياق حرب بني قريظة، فنهي المسلمون من مسالمتهم؛ لأن السلام والملاطفة إشعار بالأمان بل تصريح به، فملاطفتهم في هذه الحال ربما غررتهم وخدعتهم بأن القوم جاءوا بالسلام مع أنهم جاءوا للحرب،
فكان ترك ملاطفتهم خيرا لهم، ولكن تخصيص الحديث بهذه الواقعة يحتاج إلى جمع الروايات، وتتبع طرقها ومخارجها، ليعلم هل مخرجها واحد أم لا.
اما التفسير التاني الى ممكن يكون لو اعتبرنا ان الحديث غير خاص ببنى قريظه وحال الحرب معهم طبعا من وجهة نظر القرضاوي برضه :: فغاية ما في الحديث إذن هو إيثار المسلم أخاه المسلم بالطريق عند ازدحامه، وعدم تقديم الذمي عليه؛ لأن حق المسلم على المسلم أوجب من حق غيره، فأي شيء في هذا؟ ومما قاله الفقهاء أن اضطرارهم إلى أضيق الطرق ليس معناه إلجاءهم إلى الحائط، أو إسقاطهم في حفرة مثلا فهذا من الإيذاء المحرم.وأما إذا كان الطريق واسعا فلا يجوز اضطرارهم إلى أضيق الطرق؛ لأن الإيذاء في ذاته غير مقصود قطعا، ولكن المقصود إيثار المسلم أخاه على غير المسلمين.
شوفوا كمان الدليل ده من القرآن يا جماعه :: {يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُونُواْ قَوَّامِينَ لِلّهِ شُهَدَاء بِالْقِسْطِ وَلاَ يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلاَّ تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ} (المائدة: 8)
.وكمان :(لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ أَن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ (الممتحنة : 8 )
اما انا اجد فعلا التفسير الاول هو المنطقي والمتوائم مع سياسة الاسلام فى التعامل مع الذميين او الكتابيين .وعليه انا لا اجد اي مبرر ولا اي سند يقول بمعاداة الناس لمجرد انهم على غير الدين والا فكيف سندعوهم ونرغبهم فى ديننا .
وصدقونى انا لست من انصار تجميل الدين لاجتذاب الناس اليه ولكن هو دين جميل اصلا ليه نقبحه . لو كان دينا يقول بالفعل بالتعامل بحده مع الكتابيين وقصر التعامل معهم على الضروره وبغير ود فانا لن افعل غير ذلك لكنى لا ارى ذلك فى ديننا ابدا فهو ارقى من ذلك .
وتعليقا على التهنئه براس السنه الميلاديه حتى وان هنأنا بعضنا نحن بها كمسلمين ايه المشكله ؟؟؟؟!!!
الرسول عليه الصلاة والسلام قال لليهود حين صاموا عاشوراء نحن احق منكم بموسى وصام هو يوم عاشوراء؟؟؟ايه المشكله اننا نحتفل بميلاد المسيح ؟؟؟
( وبالمناسبه الرسول ما حققش مع اليهود وقاله ايه دليلكم على ان النهارده كان يوم نجاة موسى من فرعون )
عشان فى ناس بتقول اصل عيسى لم يولد فى الشتاء عشان النخله كان فيها بلح مش عارفه ايه الطبيعى فى القصه عشان النخله يطلع لها بلح فى الصيف بس ؟؟!!!القصه كلها معجزه اساسا بتتكلم في ايه ؟؟؟المهم حقيقى الناس الى بتتكلم بالنبره دي مش فاهمين الدين كويس على بساطه وجماله واتمنى تقبلوا منى بحثى الصغير وتستفيدوا منه وشكرا لكم واسفه للاطاله .ووحشتوني

هناك 22 تعليقًا:

ali يقول...

بصى يا ام مريم
بالنسبة للمواضيع دى فمش هينفع اقول رأيى لان احنا بنتكلم فى دين والدين بالنقل وليس بالعقل كما قال سيدنا على كرم الله وجه وانا لست بعالم ولا قارئ جامد اوى فى الدين عشان اقولك حتى اجتهادى
بس انا سمعت من ناس قارئين يعنى ده مش كلامى انه منهى ان تقول لاهل الكتاب السلام عليكم وان ترد عليهم السلام
ولكن ممكن الاستعاضة عنها بقول اى كلمة اخرى زى صباح الخير الى اخر هذا الكلام
وفيه حاجة تانية انا سمعتها ان انت لما تهنئ واحد من اهل الكتاب بعيد من اعياده يبقى انت كده مؤمن بعقيدته ومؤمن بالاحداث التى حدثت فى هذا اليوم
وبالنسبة ليوم عاشوراء فلان هو النبى عليه افضل الصلاة والسلام وموحى من السماء فمش محتاج يحقق فى اى شىء من المؤكد ان ربنا اوحى له ان هذا يوم نجاة فرعون ولذلك قال نحن اولى بموسى منهم
اخيرا نحن المسلمين لا ننكر الكتب السماوية ولكننا نختلف فى العقائد
تحياتى ليكى
على حب

صبرني يارب يقول...

علي حب

اخي الفاضل نفسي كل حد ما يقولش ما اعرفش اقول رايي
لا يقول هادور وافكر واقول رايي

الدين بالنقل ماشي لكن كمان بالعقل
وبعدين احنا عندنا مبدأ القياس فى الفقه
واسأل اي حد من بتوع الفقه هايقولك ان قد يكون حديث واحد بصيغة الامر غير كافي ولا مثبت للنهي التام عن فعل او الامر به
ابقى شوف مدونةالباحث عن الحقيقه عندى على قايمة مدونات عاجباني كان كاتب بوست كامل عن الموضوع ده فى الفرق بين الواجب والفرض والمكروه والمحرم

أما حكاية الوحي دي الى انت بتقول عليها
فلو كان كده حضرتك طب هو سألهم ليه ما كان استنى الوحي ؟؟؟!!!

وحكاية انك مجرد التهنئه دي يبقى انت بتؤمن مش معقوله خالص والله

وزي ما قلت فى الموضوع الى عنده تفسير لمعاملة الرسول لليهودي جاره واهداؤه له جزء من الاضحيه يقولي .

وشكرا لك ونورت واحترام لك ولمن نقلت عنهم الكلام

Wael Salem يقول...

أنا معاكي يا أم مريم ان الدين بالعقل والنقل .
يعني ماينفعش اخد كله حاجه بالنقل .... طيب انقل عن مين واسيب مين؟
حتي لما اخد بالنقل لازم استخدم عقلي واشوف اقربهم الي نفسي .

وبعدين بعيد عن العقل والنقل .. الإسلام دين إنساني ومش من الانسانية اني ماسلمش علي جاري لمجرد اختلافه معايا في الدين .
كمان فين الدعوة بالحكمة والموعظة الحسنة .
مش جايز لما جاري يشوفني بعامله كويس ويشوفني انسان خلوق يحبني ويحب ديني ويدخل فيه؟
بس لما يشوفني متجهم ومش مديله وش طول الوقت ... اكيد لا هيحبني ولا هيحب ديني .

قال الله تعالي " لو كنت فظاً غليظ القلب لانفضوا من حولك"
متهيألي ان الفظاظة هي سوء معاملة الناس

قال رسول الله صلي الله عليه وسلم " ان الله سيفتح عليكم مصرا فاستوصوا بأهلها خيرا فإن فيهم رحماً ونسبا"
اهل مصر كانوا اقباط مسيحيين وقتها .
وقال " مازال جبريل يوصني بالجار حتي ظننت أنه سيورثة"
وماقالش ان الجار ده لازم يكون مسلم


ادلة كتير علي معاملة اهل الكتاب معاملة كويسه
بس للأسف يا أم مريم ان فيه ناس بتاخد من الدين اللي ماشي مع هواها .
حتي لو كان الدليل اللي بيستندوا عليه كان له حادثة معينة، وخلصت خلاص ومعاها ينتهي العمل بالدليل .

ربنا يكرمك علي البحث الشيق ده ويجعله في ميزان حسناتك

تحياتي

صبرني يارب يقول...

مهاجر
تسلم يارب ولا فض فوك ربنا يكرمك

ونورت بجد واضفت واسعدتنى

الباحث عن الحقيقة يقول...

معقوله نتجوزها وما نقولهاش سلام عليكم
........
ههههههه
هايل يا ام مريم
ماشاء الله ربنا يفتح عليكم ويزيدكم علم وبركة
متفق مع حضرتك تماما جدا خالص
وعاجبني الاختصار بصراحة يعنى بتعبري عن رؤيتك بشكل سلس وبسيط مفهوم للجميع

صبرني يارب يقول...

باحث عن الحقيقه

عجبتك اوي معقوله نتجوزها وما نقولهاش سلام عليكم ؟؟
هههههههههههه

نورت يا باحث وشكرا لك

حاول تفتكرنى يقول...

لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ
إِنَّمَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ قَاتَلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَأَخْرَجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ وَظَاهَرُوا عَلَى إِخْرَاجِكُمْ أَنْ تَوَلَّوْهُمْ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ
صدق الله العظيم


الامر واضح دون تدخل منا

مدونة محترمة
تحياتي

عمرو (مواطن مصرى)0 يقول...

السلام عليكم,,

دى يمكن أول مرة أعلق عندك فى مدونة ليكى,, وردى سيكون عمن خاطبتيهم فى تدوينتك كالتالى:-

_ ابدأ بسؤال بسيط أيهما يرضى الله عز وجل أكثر,, أن احب انسان واتعامل معه بنية طيبة و مشاعر راقية وألقى عليه السلام والتهنئة أم أن أقاطعه وأشعره انه منبوذ وأتعالى عليه وأتعامل معه (بجفاف) كالذى يطالبنا به البعض لمجرد أنه ولد مخالف لى فى العقيدة؟؟!!

_ أى دين سماوى يكون من ضمن أهدافه قيام المودة بين الناس والتعامل الحسن بينهم , واى تعامل حسن بين فردين او جماعتين تكون بدايته السلام ,, أيا كان شكله وطريقة إلقائه, فالسلام كلمة تقال لكى يعطى الأمان بين المتحدثين و أن بيننا سلام فلا تخشانى... وبقول هؤلاء الذين يدعون لمقاطعة تهنئة المسيحى ينفون عن الإسلام نقطة التسامح والمودة..

_ المودة هنا بين المسلم وغير المسلم داخل وطن واحد أمر طبيعى فهو جارى وشريكى فى الوطن ونحن نسيج واحد لا نسيجين وبالتالى نحمى أرضنا ونتعاون على رقى وطننا إن صحت النوايا,, وهذا لا يكون إلا بقيام المودة الصادقة بين أفراد الوطن الواحد ,, ولا نستطيع التحدث عن المودة والحب ونحن نحرم انفسنا من حق التحية المتبادلة الصادقة التى هى بداية أى حوار..

_الإسلام كأى دين سماوى آخر إمتلأ داخله بكثير من الآراء والرؤى المختلفة , والتى هى فى النهاية إجتهادات بشرية تحتمل الصواب والخطأ , وليس من المعقول أن أقدس أقوال ورؤى بشرية دون إعمال العقل فيها , وتنقيتها مما يشوبها ولا يصح أن أفعل مايخالف الأمر الالهى بالتعامل والتعارف (وجعلناكم شعوبا وقبائل لتعارفوا )وبداية التعارف تحية وسلام, قبل التعارف نفسه,,لمجرد حديث يحتمل أكثر من تفسير ورؤية وجاء فى ظروف معينة,, فالمسيحى المصرى وهو أخى وجارى وشريكى فى الوطن منذ آلاف السنين ليس كمشركى قريش وليس هو يهود بنى قريظة ,, ونحن شركاء فى هذا الوطن فهل تأتى الأديان لتفرقنا أم لتجمعنا؟؟!!

_ لا أعلم كيف يتحدث شخص عن مودة الإسلام ورحمته وهو يحرم الآخرين من حق التعامل الانسانى الراقى المحترم وتبادل تحية بسيطة معه,,,

_أغلب من يرون بمقاطعة غير المسلم فى التهنئة والقاء السلام , الخ ,, هم أفراد يحاولون نقل رؤية سلفية جدا ومريضة جدا ,, جلبت أصعب التفسيرات وأبعدها عن الحق وأقربها إلى التشدد والعنف وحاولوا أن يوهموا العامةبأنها هى الشرع وبأن رضا الله داخلها,,وجاءوا بها فى ظروف سياسية وإجتماعية خاصة كان الناس خلالها مشحونين وقابلين لقبول مثل هذا الهراء,,

_هذا التفكير الذى يمنع المودة والتهنئة المتبادلة بين المسلم وغير المسلم هو تفكير يؤدى إلى إحتقان وكره دفين ,و ويؤدى إلى انقسام الوطن على من فيه ,, فهل هذه الكراهية ترضى رب رحيم؟؟!!

_لا أفهم معنى لتعالى البعض على غير المسلمين سوى عدم القدرة على الحب ,, فمن لايحب أن يتعامل مع الجميع بمودة ولا يتمنى نشر المودة بين الجميع على إختلاف معتقداتهم, هو انسان لايستطيع أن يحب أساسا ,, ولا حتى أبناء دينه ,, فالحب لا يجزأ,,

_أخيرا الانسان هو الانسان قبل أن ينقسم لمسلم ومسيحى ويهودى وكافر وأنا أرى رؤية الله عز وجل (إن أكرمكم عند الله أتقاكم) وربما يكون غير المسلم أكرم عند الله منى انا المسلم,,فأكم من غير مسلم يتقى الله ,, وأكم من مسلم لا يتقيه..

_مؤمن تماما أن الاسلام دين عقل قبل أن يكون دين نقل,, والله سبحانه وتعالى لم يقل أنه نقل أو ماشابه ذلك , بل نفى على الانسان أن يتبع ماجاء به آباؤه دون وعى وتدبر (أو لو كان آباؤهم لا يعلمون شيئا ولا يهتدون) وأعلم تماما ان الآية موجهة لمن يعاندون الرسول , ولكن العلة واحدة وهى عدم التدبر والتفكر, واتباع (المنقول)دون وعى..

_ المسيحى أخى وغير المسيحى انسان مثلى وأعلم تماما أنى الله سيثيبنى على التعامل الحسن معه ربما أكثر من تعاملى الحسن مع الانسان المسلم...فالله يثيب على الخير ولا يعاقب عليه,

_وأخيرا الحب نعمة من عند الله فمن لايمتلكها , عليه الأ يأتى بحجج شرعية للكراهية ويلبس رأيه الكريه ثوب الدين..

تحيـــاتى ,, عمرو

صبرني يارب يقول...

حاول تفتكرني

نورت وصدق الخالق واصاب الناقل

وشكرا لك

صبرني يارب يقول...

عمرو

حضرتك نورت المدونه بتعليقك

ولا فض فوك

عجبتنى اوي الجمله دي

وأخيرا الحب نعمة من عند الله فمن لايمتلكها , عليه الأ يأتى بحجج شرعية للكراهية ويلبس رأيه الكريه ثوب الدين

نورت ولا تحرمنا نورك

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حياكى الله وبياكى أختى أم خالد وجعل الجنة مثواى ومثواكى وسدد على طريق الحق خطاى وخطاكى
معلش اختى هتعبك معايا شوية ان حضرتك تشوفى اللنك دا وتشوفى الفتاوى اللى فيه وكلها من ناس أحسبهم عند الله على خير ان شاء الله
http://www.islamway.com/?iw_s=Fatawa&iw_a=search&con=where&question=%CA%E5%E4%C6%C9+%C3%E5%E1+%C7%E1%DF%CA%C7%C8

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
EgyXQ8

صبرني يارب يقول...

ايجى

نورت المدونه اولا

كمان انا سمعت بعد الكلام الي على الرابط ومع احترامي للمشايخ كلهم الا ان انا فى اول المدونه قلت دي رؤيه خاصه بيا انا وعشان كده قلت انها متواضعه .
ومع احترامي للراي الاخر الا انى مش ممكن اتفق معاهم على ان يكون من مباديء الاسلام اننا ما نقولش للنصاري سلام عليكم ولا نقولهم كل سنه وانتم طيبين
حتى ان واحد من الناس الى على الموقع بيقول:
انك لو قلت لهم كل سنه وانت طيب يبقى كأنك بتهنيه على عبادة للصليب !!!!

مين ده الى بيعبد الصليب ؟؟؟ دول اهل كتاب يا اخي بيعبدوا ربنا برضه .
ومن غير ما ادخل فى خلافات حول وضعهم منا ان كانوا مشركين ولا كفره الا انهم كده ولا كده هما اهل كتاب .
نسن فيه سنة رسول الله بمواقف منه واضحه مع اهل الكتاب .

وعايزه اي حد فى الناس الى رايها يخالفنى يجيبلى تفسير واحد على معاملة الرسول لليهودي جاره لما هو احنا المفروض ما نسلمش عليهم .
وفى مواقف كتير على فكره مع الكتابيين مش بس اليهودي جاره .
ابحثوا فى الموضوع وما تاخدوش كلامي مسلم به .
لكن ابحثوا انتم من غير ما تقولوا الشيخ فلان قال .

وشكرا لك يا ايجى ونورت

عمرو (مواطن مصرى)0 يقول...

كويس والله إنك ثابتة على موقفك ومتهتتيش (اتهوشتى يعنى) بالكلام اللى كان فى اللينك أو غيره,, لأن احنا انهاردة أغلبنا بلا مبدأ ,, يعنى أول ماتقولى لواحد الشيخ فلان بيقول كذا,, تلاقيه غير كلامه وابتدا يستغفر و كأنه عامل ذنب ومطلوب منه إنه يتوب,, ياإخواننا بجد تفكير عقيم عقيم عقيم اللى سائد بيننا انهاردة وتفكير أكثر من مجرد رجعى ,,,
وبرافو عليكى

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أختى صبرنى أحب أوضح حاجة بس ولأخى عمرو كمان
انا حطيت اللنك عشان نتناقش فيه مع بعضنا مش عشان أفرضه أو أهوش بيه بجد
عشان لما نشوفه كلنا يبقى معانا أكتر من مصدر ورأى ونوصل لرأى يقنعنا كلنا
وجزاكم الله خيرا ووفقكم لما يحب ويرضى ان شاء الله
EgyXQ8

صبرني يارب يقول...

عمرو المواطن المصري

انا ما باتهووش فعلا ولله الحمد ده مش عشان انا فتوه لا عشان انا مش باتكلم اي كلام لا أنا بابحث وافكر كتير اوي قبل ما اكتب الكلام ده .

وكمان باتناقش فيه كتير اوي اوي

اما الناس الى بتقول عليها بيرجعوا فى كلامهم على طول ويكشوا ده لانهم بيتكلموا بدون علم وبدون مجهود ولا بحث ولا حتى بيشغلوا عقلهم بيشغلوا لسانهم بس .

لكن فى حاجه مهم الاخ ايجى انا عارفاه مش من النوع الى حضرتك تقصده وهو فعلا زي ما قال مش جاي يهوش هو بيعرض الرأي الاخر فقط عشان الى يقرا كلامي يكون على علم بالراي الاخر بيقول ايه ونتناقش من خلاله
وللمره الالف باقول ياريت كل واحد ياخد كلامي ويبحث هو كمان ويعرف الحقيقه فين ويفكر اهم حاجه يفكر

وشكرا وانت نورت فعلا

صبرني يارب يقول...

ايجى

احساسي بكل صدق ان ده قصدك فعلا والله وبالفعل يا جماعه انا اتناقشت قبل كده مع ايجي اكتر من مره وهو شخص محترم فعلا وحتى لو كان رأيه مخالف الا انه بيحترم الراي الاخر

شكرا لك يا ايجي ونورت

عمرو (مواطن مصرى)0 يقول...

تحياتى للجميع,,

_ الأخ ايجى,, آسف إن كانت كلماتى قد جرحتك ,, ولكن ليلتمس لى الجميع عذرا ,,فالأمر فاق الاحتمال ,,أن نشكك فى كون تعاملنا الانسانى الراقى يرضى الله أم يغضبه ,, يدخلنى الجنة أم النار؟!! ,, فهذا أمــر يستحق الرد بقوة,,
وعذرا مرة أخرى فأنا أخطأت فى كلماتى وصدق الله العظيم إذ قال (ولو كنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولك) وربما يكون بكلماتى بعضا من فظاظة فآسف لك وتقبل إعتذارى أخى الكريم,,,

ولك ردى:_


سيدى الفاضل ,, إذا كان القرآن حمال أوجه كما أشار الإمام على بن أبى طالب , فإن كثير من جوانب ديننا حمالة أوجه أيضا وليس القرآن وحده,,

فالرؤى كثيرة وتحتمل التكامل كما تحتمل التعارض,, وليس هناك حكم فصل فى الدنيا,, وحتى إن قلنا كتاب الله وسنة رسوله ,, سنختلف عند أول منحنى مع التأويل والناسخ والمنسوخ وتعدد التفاسير ,, وفى كل الأحوال لابد للعامل الإنسانى من تدخل ,, فالنفس الانسانية جعل الله بها فطرة ليس عليها اختلاف ,, فالشر والجريمة والرذيلة مكروهة فى العالم كله وليس عند المسلمين فقط ,, كما ان الخير والفضيلة والشرف والاستقامة جميعهاصواب فى العالم كله حتى عند الأشرار,,,

وبالرجوع إلى الفطرة السليمة ,,نجد أن لابد للانسان من احترام الغير وقبوله حتى لو رفض كل رجال الدين هذا الأمر فأنا فقط مسئول عن تصرفى هذا أمام الله,, ورجل الدين لم ولن يحتكر يوما ,, حسن التعامل لصالح تفسيره ,, والحمد لله ان هناك الكثير من رجال الدين مازالوا يرون ببصيرة وبصر ومازالوا يعملون عقولهم,,

_أما سيدى الفاضل من كانوا فى اللينك فببساطة شديدة يمكنك أن تشاهد قناة الناس واقرأ وستجد ماهو أكثر من هذا تشددا,,

_ سيدى الفاضل أشير لك بمثال غاية فى القبح والغباء الانسانى وهو موجود داخل كتب التفاسير وخاصة الحديثة
تشير إلى أن المقصود فى سورة الفاتحة بآية (غير المغضوب عليهم ولا الضالين ) هم اليهود والنصارى ,,

وتجد التفسير يتحدث بكل ثقة وكأنه تفسير منزل من رب العالمين ,,فى حين أنه تفسير بشرى يتميز بكثير من الحماقة والجهل والقبح ايضا ,, فمن هذا الذى يدعى أن الله قصد اليهود ب (المغضوب عليهم) وأنه قصد المسيحيين ب (الضالين)

فكل فاسد هو ضال ومغضوب عليه حتى وإن كان مسلما ,, هل مثلا ممكن أن يكون العاصى المسلم مرضى عليه أو غير ضال؟؟ مستحيل,,,

ولماذا اليهود والنصارى هل هم أشد ذنبا (مثلا) من الوثنى أو عبدة النار أو الشمس أو غيرهم من ديانات كانت متوهجة وقت نزول الإسلام,,

فلولا كره صاحب التفسير للمسيحى أو اليهودى أو غيره عامة ماكان إدعى مثل هذه الحماقة ولولا غياب العقل ماكان لهذه التفاسير سوقا رائجة ولكنه سيدى الفاضل سوء الحال والهوان وقلة المعرفة وحب الخرافة ,,

سيدى الفاضل إن هؤلاء الذين يروجون لتلك الأكاذيب يرتدون أفخم الثياب المستوردة من بلاد (المسيحيين)على حد قولهم .. ويركبون سيارات أيضا مصنعة فى بلاد (المغضوب عليهم والضالين) ويضعون أفخم انواع العطور الباريسية (الضالة ايضا) ويقبضون مرتباتهم من القنوات الفضائية قبل دخول الاستوديو للتصوير بالدولار (الضال) ثم يطالبون الناس بالزهد وسوء معاملة المسيحى الجار والشريك فى الوطن , وتحقيره وإزدراؤه

_سيدى أنا الذى سأحاسب أمام الله فى النهاية ولن يحاسب بدلا منى رجل دين ,,

_أرجو نك الإجابة على هذا السؤال فقط:

هل إذا تعاملت بالحسنى مع مسيحى (مثلا) سيعاقبك الله أم سيثيبك ويكافئك؟؟

دمت بالخير والسعادة وآسف على رسالتى السابقة وتقبلنى أخا...

صبرني يارب يقول...

عمرو

اتفق معاك كلمه كلمه خصوصا فى حكاية غير المغضوب عليهم ولا الضالين وانا توقفت قدامها فعلا لكن لم ابحث فيها كفايه لانها فى رايي مش محتاجه بحث لكن هابحث تاني
لان القرآن عربي يا جماعه لغتنا فى النهايه مش معقول ما نفهموش بالشكل ده .
واعطيلك مثال كمان بس انا بحثت فيه يا اخ عمرو
هى الايه التى أتت على ذكر لهو الحديث
وقد فسرت ايضا بنفس الثقه التى تتحدث عنها انها الغناء
علما بانى مع البحث وجدت انه هناك تفاسير كتثيره عممتها وهذا الاصح والله اعلم انها كل حديث ضال ويلهي عن ذكر الله ليس الا فهو ضال سواء كان غناء او غيره .

وأنا مقدره جدا احساسك على فكره وانفعالك لان انا شربت كتير من الموضوع وباقى متعصبه زيك وزياده شويه .

وقناة الناس موقفي منهامش حلو ومش هايعجب الناس كلها عارفه بس هافضل معارضه للتستر وراء الدين لتحقيق مكاسب ماديه او سياسيه او اي مكاسب ا خرى غير رضا الله .

وشكرا لك يا عمرو ونورت ودايما منور ولا تحرمنا رايك ابدا
وكمان ايجى لا يحرمنا رايه .

عمرو (مواطن مصرى)0 يقول...

السلام عليكم ,,
تحياتى لصاحبة المدونة وزوارها

_أولا الرؤية الدينية هى جزء لا يتجزأ من رؤية الانسان للحياة,, فلن تجدى انسان يحب الحياة ويدرك مواطن جمالها ,باحث عن قيم الحق والخير والجمال ثم يبحث فى الوقت نفسه عن جملة لشيخ مغمور يحرم من خلالها الموسيقى او الغناء , أو يحث على كراهية غير المسلم ونبذه والتعالى عليه,,

_هم يحثون على نبذ غير المسلم الشريك لنا فى الوطن والجار والأخ ,, فى حين اننا نأخذ على رؤؤسنا من العالم كله فنحن فى ذيل قائمة التخلف , ونتعامل مع الأجانب (الغير مسلمين أيضا)بالحسنى ولكن بالأمر غصبا عنا لأنهم أقوى منا ,, لأننا ضعفاء و نشحذ منهم لقمة العيش ونتسول منهم المعونات والمنح التى ترد والتى لا ترد ,, فهل من قائل هنا (استعلوا عليهم) بالطبع لا لأننا نتسول منهم , بالإضافة لأنهم أقوى جيوشا وأكثر تقدما ,,

_إذن فهؤلاء يتعاملون بمنطق استقوى على الضعيف أو على من هم أقل منك عددا او قوة ,, وهو منطق انتهازى فاسد حقير يتعارض مع اى قيمة سماوية نقية ويتعارض مع أى فطرة انسانية سليمة,,

_سيدتى الموضوع ليس خلاف فقهى أو اختلاف فى تفسير آية كريمة أو حديث نبوى شريف,, وإنما هى نظرة كاملة للحياة وما فيها,, هل نحب الحياة أم لا؟؟ هل لدينا نظرة انسانية للحياة وما بها محترمة أم لا؟؟ هل نحترم الانسان أم لا؟؟

_ ستجدى غالبا أنه ليس هناك من يحرم مصافحة المسيحى وتهنئته فقط وإنما لابد أن يتبع ذلك أمور أخرى كتحريم الغناء وتحريم مصافحة النساء , والدعوى لختان الإناث بشدة ,ودعواهم لوجوبية النقاب ماشابهه ,,وتحويل المرأة إلى كائن منزلى فقط,, دفاعهم بشدة عن تعدد الزوجات رغم عدم رقى الفكرة التى لم يبتكرها الإسلام,, كراهية كل أشكال الفنون,,إقبال على كل من هو بلحية ونفورهم من كل ما يأتى من امرأة,, ويا ويلها لو كانت بها بعضا من جمال , ستصبح مصدر نفور منه واستحقار,, وهذه مشاهد توغلت فينا ونراها يوميا ,,

_الأمر ليس ميلا إلى فكرة بعينها أو تحريم أمرا, وإنما هو مذهب كامل فى الحياة يدعو لكراهية كل شىء تقريبا وتحريم كل شىء تحت دعاوى دينية..

_بالله عليكى ما الذى جعلوه هؤلاء حلالا ,, لن تستطيعى أن تجدى ثلاثة أشياء من امور الحياة الحديثة عندهم حلالا ,, فكل شىء حرام تقريبا عندهم ماعدا الحرام نفسه (فكرى فى الجملة)

_ اما عن الموسيقى فهى بالنسبة للانسان الراقى تمس عنصر انسانى رقيق بداخله ,, وكانت الطبيعة قبل إختراع الآلات الموسيقية هى الباعث عليها فصوت الطيور وحفيف الأشجار كانت البداية واعتقد أن ما من انسان عاقل سيحرم أصوات العصافير والشجر ,, والموسيقىتشترك مع الدين (عامة) فى الرقى بالنفس الانسانية و السمو بالروح البشرية,,

_ أما الآية السادسة من سورة لقمان (ومن الناس من يشترى لهو الحديث ليضل عن سبيل الله بغير علم ويتخذها هزوا أولئك لهم عذاب مهين) فالآية قارنها بعض (عباقرتنا ) بشرائط الكاسيت فى العصر الحديث وقالوا أن من يشتريها فهو يشترى لهو الحديث ,, ويقولك ارجع لعبد الله ابن مسعود فقد قال أنه لهو الحديث هو الغناء,, مع انه ساق حججا لم يرها ابن مسعود ولم يشهدها القرآن وقت نزوله ,, فشرائط الكاسيت لم تكن موجودةوقت نزول القرآن ولم يرها ابن مسعود,, وبالتالى لابد منتفسير مقنع لكلمة (شراء) فكيف كانوا يشترونه(الغناء) فى شبه الجزيرة العربية ,, وإذا كانوا يشترون جوارى أو ماشابه ذلك للغناء المقترن بالعبث أو المجون فالأمر قد إختلف تماما ,, فالتحريم هنا مقترن بالانحلال الأخلاقى المصاحب للغناء ,, فالأمر يشبه مثلا مقارنة أم كلثوم براقصة تغنى فى كباريه , وهى طبعا مقارنة عبثية ,,,

_ولكن لكون صاحب الفتوى هنا يبحث عن شىء يدعم فكرته الشخصية بتحريم الغناء فهو حتما سيجد فى أقوال المفسرين أو اشباه المفسرين مايدعم قوله, فهو ليس أول شخص يكره الغناء ,, فهناك من سبقوه وحرموه بالفعل,,

_ الفن (الراقى) جزء من رقى الانسان وجزء من تكوينه العقلى والنفسى وبدونه يكون هناك جزء ناقص فى الانسان ,, أما كون الغناء راقى أو هابط فتلك مشكلة أخرى لا ينظر إليها من خلال نظرة تحريمية وإنما بحث فى ماهية الفنون ذاتها..

_ لأن الغناء مرتبط غالبا فى ذهن الناس بالحب والحب عند المتشدد جريمة, والخطيئة بالنسبة لهم قائمة على تعامل أى رجل وأى امرأة , فالنار عندهم مقترنة بالمرأة ولا تجدى لديهم خوفا من السرقة أو الغش او سرقة المال العام مثلا وهو امر منتشر بقوة لدي كثيرين ممن يحرمون الغناء أو مصافحة المسيحى , بل أن هناك فتاوى كثيرة من هؤلاء المدعين لا تحرم تجارة العملة أو تهريب الآثار ,, وينتفضون فقط إذا ماوجدوا رجلا يحادث امرأة ولو فى الطريق العام او داخل مقر عمل عام,,
_الخلاصة :الفساد طال التوجه الدينى للمصريين و هو مصدر دخل وأكل عيش لكثيرين يهمهم أن يظل المواطن يبحث عنهم(ويظل محتاجا إليهم) ليعترف لهم بأخطائه, ويسألهم عن فتاوى ساذجة , تريح شخصا وتؤخر وطنا,, فيخدر ضميره قليلا ثم يستأنف حياته بحثا عن مزيد من التخبط ,,

تحياتى لكى ,, وحوار لا ينقطع بإذن الله

صبرني يارب يقول...

الاخ عمرو

مش عارفه اقولك ايه حضرتك تاعب نفسك معانا خالص

وتقدر تقول انى متفقه معاك فى كلامك . الا انى بس احب برضه انى احق الحق ان فى ناس من الى بيقولوا الكلام ده بيقولوا وبينفذوه فى هدوء جدا من غير تشدد مع الناس يعنى على حد قولهم بيريحوا دماغهم حاجه سمعوا انها حرام خلاص بلاش منها .
رغم انهم بيندموا فى الاخر لان فىالنهايه زي ما انت قلت هما حرموا كل حاجه مسخوا الحياه.
ما باحبش اعمم السوء ابدا على جماعه معينه او فكر معين .
الا ان انا مقدره كلامك جدا وحساه جدا وعارفه الناس دي كويس اوي اوي
وزي ما قلت قبل كده كتير منهم قرب مني لكن كان بيندم لانى مش النوع الى ممكن يأثروا عليه بكلمتين مالهمش معنى لانى الحمد لله عارفه دينى كويس ومقتنعه به مش محتاجه حد يقنعنى .

اما بالنسبه للغناء فأنا متقفه معاك برضه وعلى فكره انا ليا فيه بحث برضه صغير كده على ادي هابقى انزله هنا ونتناقش اكتر من كده فيه .

وللاسف احنا زي ما قلت متخبطين من هنا لهنا
واسفه للتأخير فى الرد غصب عني
ونورت جدا

Mostafa Abdelmoneam Badr يقول...

وكدت بأخمصى أطأ الثريا
لما قرأت كلامك أم مريم
صدقينى أكاد أبكى فرحا بلقائك
طب والله العظيم أكاد أبكى فرحا بلقائك
قرأت التدوينة كاملة ومعظم التعليقات وما نهانى عن الاستمرار إلا شوقى لمخاطبتك من خلال التعليق
ينصر دينك
فهو الدين الحق
قوى الله إيمانك
فأنت نعم المؤمنة بصدق وبإحساس
وفبل أن أعرف عمرك
اسمحى لى أن أطبع على يدك الكريمة قبلة تذلل لا أراها إلا لأم من أمهاتنا
سعيييييد جدا بمعرفتك ايتها المثل الكريم
ايتها المرأة هل تعرفين كيف وصفك الله فى كتابه؟
"من المؤمنين رجال صدقوا ما عاهدوا الله عليه"
استمرى أمة الله
والله والله إنى أحبك فى الله.

مهندس مصري بيحب مصر يقول...

انا موافق على رأي الشيخ القرضاوي