الخميس، 15 مايو 2008

عائشة بنت أبي بكر

عائشة بنت أبي بكر

ولدت السيدة عائشة بعد البعثه باربع سنين او خمسه يعنى في الإسلام والرسول عليه الصلاة والسلام عقد عليها بعد وفاه السيدة خديجه بحوالي3 سنين ولما جت الهجرة سافر أبوها أبو بكر الصديق وأمها أم رومان للمدينة وهى كمان والرسول بنى بها في المدينة بعد 3 سنين من الهجرة لأنه تركها في بيت أبوها لحد ما تبلغ وتجهز للزواج وكان عمرها تسع سنين او 11 فى اقوال اخري.
وفى موضوع السن ده اتقال كلام كتير زي ما اكيد سمعتم انها كانت طفله وازاي اتجوزها . احب اوضح حاجه بسيطه ان القول الاكثر ثبوتا انها حين بنى بها كانت عمرها 11 عاما . وده ما كانش غريب تماما على الوقت ده مش بس فى الجزيره العربيه لا وفى اروبا كمان . دوروا فى تاريخهم وانتم تعرفوا . وللعلم جدتى تزوجت وعمرها 13 عاما . وكان ليا صديقه امارتيه فى عصرنا الحالي متزوجه برضه وعمرها 13 سنه .
وقريب كان فيلم بيحكي قصه اوربيه برضه من نفس الوقت تقريبا وكانت البطله عمرها ما بين 15 سنه واتجوزت البطل الى كان عمره حوالي 30 سنه . وعموما كان الشائع وقتها ان حتى لو خطبت البنت هو عمرها خمس سنوات وده كان بيحصل . كانت تترك فى بيت ابوها حتى تبلغ مبلغ النساء . وبعدين تروح بيت جوزها .

وكانت عائشة احب زوجات الرسول إلى نفسه وكانت جميلة وذكيه ولم يتزوج الرسول بكرا إلا هي حتى انه سئل من احب النساء إلى قلبك قال عائشة ومن احب الرجال قال أبوها.

وعائشة كانت بتقول أن الرسول عليه الصلاة والسلام شافها في المنام قبل ما يتزوجها فيقول (أريتك في المنام ثلاث ليالي جاء بك الملك- جبريل- سرقه أي قطعه من حرير فيقول هذه امرأتك فاكشف عن وجهك فإذا أنت فيه فأقول أن يك هذا من عند الله فليمضه).

وفى حكايات ظريفة جدا كانت بتحصل مع الرسول وعائشة
مثلا زوجات الرسول التانيين كانوا بيغيروا من عائشة لان أصحاب الرسول عشان كانوا عارفين مكانه عائشة عند الرسول عليه الصلاة والسلام فكانوا يقصدوا يهادوا الرسول في يوم وجوده عند عائشة فاجتمعوا عند أم سلمه وكانت من زوجات الرسول إلى لهم شخصيه قويه .
وقالوا لها تطلب من الرسول انه يكلم أصحابه يهادوا أينما كان لان بقيت زوجاته يرغبون في الخير مثل عائشة فلم يرد الرسول
وبعد أن كررت الطلب ثلاث مرات قال لها(يا أم سلمه لا تؤذيني في عائشة فانه ما نزل على الوحي وأنا في لحاف امراه منكن غيرها).

وكان لما بنزل سيدنا جبريل على سيدنا محمد كان ليلقى السلام على السيدة عائشة فكانت تقول:قال لي رسول الله صلى الله عليه وسلم يوما يا عائشة هذا جبريل يقرئك السلام . فقلت يا رسول الله عليه السلام ورحمه الله وبركاته ترى ما لا أرى.

وكان الرسول عليه الصلاة والسلام يدلع عائشة ويقولها عائش أو عويش وكمان كان بيهزر معاها ويلاعبها فهي بتحكى إنها أول ما اتجوزت كانت صغيره فكان الرسول بيشيلها على كتافه عشان يفرجها على مظاهر العيد من الشباك
وكمان فى حكاية ظريفة أوى عن السيدة عائشة بتقول : إنها كانت بتساقر مع الرسول عليه الصلاة والسلام وفى مره قال للناس إلى معاه يسبقهم وقال لعائشة يلا نتسابق وكانت عائشة صغيره في السن ورفيعة كمان فجريت وسبقت الرسول فالرسول سكت لكن لما وزنها زاد رجع قالها يلا نتسابق وسبقها هو وقالها كده واحده بواحده.
شفت الرسول كان دمه خفيف وبيهزر ويجرى ويسابق مراته مش دلوقتى تلاقى أزواج ماشين طول النهار يقرفوا في بعض بس ومتخيلين إن خلاص هما اتجوزوا فخلاص يبقى يكشروا بقى يشيلوا الدنيا على دمغهم ويقرفوا في بعض كان الجواز ده خناقه أو حرب مثلا لازم يكون فيها غالب ومغلوب.
والرسول اهوه بيهزر ويلعب عشان كل الناس فاكرين أن الرسول ده أو حتى الى متدين شويه لازم يكون معقد ومش بيضحك أبدا وفى دايماعقده على جبينه وما بيعملش حاجه خالص في الدنيا غير الدين.
والسيدة عائشة كانت تعرضت لازمه كبيره جدا بس لأنها السيدة عائشة فتحملت وخرجت منها وهى كانت حادثه الإفك العظيم وهى حكاية طويلة نبقى نتكلم فيها بعدين إن شاء الله.

وعلى فكره السيدة عائشة كانت ذكيه جدا وبتحفظ كويس كانت بتحفظ قرآن واحاديث كتير اوي مرويه عنها وحتى كانت بتحفظ شعر وكل حاجه بتتقال قدامها .
وكمان عروه ابن الزبير كان بيقول إنها كانت بتبقى حافظه وصفات في الطب وسألها منين بتعرفي الوصفات دى فقالت إنها لما بتسمع حد بيوصف علاج لحد بتحفظه على طول .
عائشه كمان كانت لها ادوار مهمه جدا سياسيه كمان فى كل العصور الى عهدتها .
وكان الرسول يقول عنها : فضل عائشه على النساء كفضل الثريد على باقي الطعام (البخاري ) الثريد تقريبا عباره عن اكله من دقيق وسمن ولحم .
وحقيقى عندى كلام عن عائشه عايزه احكيه لكم اد الي اتكتب ده لكن مش عايزه اطول عليكم . لكن فى موضوع مستقل هانتكلم عن حادثة الافك ان شاء الله .
والرسول عليه الصلاة والسلام مات وهى عندها عشرين سنه تقريبا وكان في بيتها ومات وهو في حجرها
وهى ماتت وهى عندها66 سنه ودفنت في البقيع .

هناك 7 تعليقات:

ali يقول...

الله يباركلك يا ام مريم
ويا ريت كلنا نقتدى بسيدنا محمد عليه الصلاة والسلام وياريت النساء يقتدوا بستنا عائشة بس الحمد لله فى ناس عندها وعى وبتحاول بتطبق بس ظروف الحياة ساعات بتفرض حاجات احنا مش عايزنها
فى انتظار الرؤية التالية
تحياتى ليكى
على حب

صبرني يارب يقول...

علي حب الله يكرمك

الظروف الصعبه لازم نبقى ما تمنعش نعيش حياه نظيفه وفيها الروح دي

ومهما كانت الحياه صعبه مش هاتكون زي ما كانت مع الرسول عليه الصلاة والسلام .

وشكر لك على المتابعه ونورت

ahmed_k يقول...

بارك الله فيكي يا أختي علي موضوعك الجميل والمفيد واهنئك للأشاره لموضوع سن السيده عائشه وقت زواجها وانك افضتي في هذه النقطه بحيث لم تدعي لأي حاقد منفذ ينتقد فيه رسولنا الكريم وايضا اشارتك لأسلوب تعامله مع زوجاته وهو ليس بغريب عليه فهو القدوه والمثل الطيب الذي ان اقتدينا به سعدنا وسعد من حولنا فصلاة ربي وسلامه عليه واود الأشاره الي نقطتين بعد اذنك وهو امر ان نساء الرسول الكريم ارادوا ان يهادوا الصحابه رسول الله وهو عندهم حتي ينالهم نصيب من الخير ففي هذه النقطه يجب العلم ان رسول الله كان يقبل الهديه وليس الصدقه بمعني ان يهاديه شخص هديه فكان الرسول يرد الهديه بهدية اخرى افضل منها وهو نوع من الود الأجتماعي المتبادل فيما بينهم وموضوع آخر ان نصف دينكم الذي امر الرسول ان ناخذه من السيده عائشه فهي الأمور الخاصه بسنة الرسول الكريم في حياته الزوجيه وتعامله مع اهله في جميع اوقات يومه فرضي الله عن ام المؤمنين السيده عائشه وجزاها عنا خير الجزاء ,والسلام ختام

صبرني يارب يقول...

استاذي الفاضل احمد:

شكرا على التأكيد على النقطتين دول

اعتقد هى نفس كلامي بس حضرتك ابرزتهم .

شكرا لك وحضرتك نورت

صبرني يارب يقول...

باحث يا جماعه كان علق على الموضوع هنا وقال ان السنين مش ماشيه كده مع بعضها
انا فعلا صلحت شويه فيها لانى مش عندي الكتب الى كنت كاتبه منها الموضوع كمان فالى مش متأكده منه شلته.

انما يا باحث انت قلت ان السيده خديجه ماتت قبل الهجره بسنتين الحقيقه انا دوخت ودورت فى الموضوع لما طلع عينى
مافيش ولا كتاب قال انها ماتت قبل الهجره بسنتين

انما الى موجود فى الكتب انها ماتت قبل الهجره بثلاث او اربع او خمس سنوات فيها خلاف

والاثبت والله اعلم هو الثلاث سنوات احسبها بقى كده معايا

3 سنين قبل الهجره ماشي ؟
وبعدين بعد ال3 سنين عقد الرسول على عائشه ماشي ؟

عائشه بقى كان عندها كام سنه ؟؟؟
عائشه ولدت بعد البعثه باربع سنين يعنى قبل وفاة خديجه باربع سنين
يعنى كده يبقى عقد عليها الرسول وهي بنت 7 سنين (4 فى حياة خديجه و 3 بعد موتها)
وبعد كده دخل عليها بعد 3 سنين فى المدينه يبقوا ككلهم كده 11 سنه حد فهم حاجه ؟؟؟

بس هى صح والله ده انا طلع عينى خالص فى الموضوع ده خلصت فيه كراستين على ما حسبتها صح .

رد عليا با باحث وصلت معاك ولا لا

وعلى فكره الكتاب الى معايا حاليا وجبت منه المعلومات دي اسمه نساء حول الرسول لمحمود طعمه الحلبي

الباحث عن الحقيقة يقول...

الاستاذة الفاضلة
انا قلت السيدة خديجة ماتت قبل الهجرة بسنتين ونصف تقريبا
وهذا من باب الاحتراز لان هناك من قال قبل الهجرة بسنه
لكن المشهور بين اهل السير انها ثلاث سنوات
برضه نقول تقريبا
اما زواج النبي من السيدة عائشة
فمرجعنا فيه هو البخاري
حَدَّثَنَا مُعَلَّى بْنُ أَسَدٍ حَدَّثَنَا وُهَيْبٌ عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَائِشَةَ
أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ تَزَوَّجَهَا وَهِيَ بِنْتُ سِتِّ سِنِينَ وَبَنَى بِهَا وَهِيَ بِنْتُ تِسْعِ سِنِينَ قَالَ هِشَامٌ وَأُنْبِئْتُ أَنَّهَا كَانَتْ عِنْدَهُ تِسْعَ سِنِينَ
وحديث اخر
حَدَّثَنَا قَبِيصَةُ بْنُ عُقْبَةَ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ عَنْ عُرْوَةَ
تَزَوَّجَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَائِشَةَ وَهِيَ بِنْتُ سِتِّ سِنِينَ وَبَنَى بِهَا وَهِيَ بِنْتُ تِسْعٍ وَمَكَثَتْ عِنْدَهُ تِسْعًا
وطبعا نحن نرجح رواية كتب الحديث على روايات اي تاب في السيرة
لان الاسناد في كتب الحديث اكثر ضبطا من الاسناد في كتب السيرة
فما بالك وهذا هو البخاري
..............
وشكرا على استجابتكم وتصحيح السهو الذي حصل بالموضوعين

صبرني يارب يقول...

يا باحث انت لو جبت الكتاب الى انا قلت عليه هاتلاقيه فى الكلام الى انت كاتبه نصا وموثق بالاحاديث نفسها انا الى اختصرت القول بس هو انت تعرف عنى انى اخد الكلمه برضه كده من بؤ اي كاتب او اي حد من غير ما تكون موثقه بالاحاديث الصحيحه ؟؟؟؟؟

وبعدين اصلا معروف ان كل السنين والتواريخ دي تقريبيه واستخدموا فيها الحساب زي ما انا وانت عملنا كده . لان ما كانش في تأريخ وقتها ولا وثائق ثابته .

وبعدين هى تقريبيا كلها قريبه من بعضها
الف شكر لك يا باحث على الاهتمام والمراجع وما تتأخر تاني بقى