الأربعاء، 28 مايو 2008

حديث الافك


قلنا واحنا بنتكلم عن السيده عائشه رضى الله عنها اننا هاتنكلم بعدين عن حديث الافك .
نحكي الحكايه من الاول زي ما حكيتها عائشه رضى الله عنها لكن انا هانقلها بلساني انا تسهيلا للامر
بتحكي عائشه وبتقول : لما كان الرسول عليه الصلاة والسلام يجى يسافر كان ببيقترع بين زوجاته والى تطلع فى القُرعه هى الى بتسافر معاه . ووفى الرمه دي كان الرسول طالع غزوه من غزواته واقترع على الزوجات وكانت عائشه هى الى هتسافر معاه .
وسافرت فعلا وكان وقتها اتفرض الحجاب علي النساء وكانت تحمل فى هودج(حاجه زي الصندوق كده بتبقى على ظهر الجمل )وطبعا ده كان مخصص للنساء فى السفر .

المهم راحوا الغزوه ورجعوا وهما راجعين وكانوا معسكرين فى مكان ولما هموا بالرحيل منه عائشه راحت بعيد تقضي حاجتها ولما رجعت وهى طالعه الهودج انفرط العقد بتاعها فنزلت تلم حباته من على الارض وسرحت شكلها ورا الحبات بعيد شويه جم الناس شالوا الهودج بتاعها وكانت صغيره فى السن وخفيفه ما لاحظوش فرق كبير يعنى شالوا الهودج ورفعوه على الجمل ومشيوا ونسيوها .

فرجعت عائشه لقت مافيش حد فقالت انا هاقعد مكاني فهما لما يحسوا انى مش معاهم هايرجعوا . وغلبها النوم ونامت مكانها .

مر بها فى الوقت ده (صفوان بن المعطل السٌلَمِي) فرأى من بعيد حد نايم فى الظلام فاقترب حتى يتبين مين نايم كل ده وعائشه نايمه ما حستش به الا وهو بيرجع لما شافها وعرفها لانه طبعا كان عارف شكلها قبل ما يضرب الحجاب .

المهم هى حست به وهوما كلمهاش خالص لكن ابتعد واناخ لها الناقه وركبت ومشي بها لحد ما وصلها للجيش مكان ما نزلوا . ولما رجعوا المدينه قعدت عائشه مريضه وفى بيت ابوها ابو بكر رضى الله عنه شهر كامل .

والى حصل ان عبد الله بن أبي سلول اتهمها هى وصفوان بايتاء الفاحشه اعاذنا الله واياكم (لمجرد انه عرف انه هو الى رجعها للقافله ).
والكلام بدأ يتناقل ووصل للرسول عليه الصلاة والسلام ولكن عائشه كانت مريضه وما تعرفش اي حاجه عن الكلام ده غير انها تقول انها كانت تشعر بتغير معاملة الرسول لها ولا تجد منه اللين والحنان الي هى متعوده عليه وخصوصا فى مرضها . وكانت مستغربه .

وبعد شهر لما بدأت تشفى وخرجت مع أم مسطح لتقضي حاجتها (كان زمان مافيش حمام كانوا بيروحوا بعيد كده عن البلد يقضوا حاجتهم والستات كانوا بيروحوا بالليل صحبه كده يخلصوا ويرجعوا صحرا بقى ) المهم عائشه عرفت من ام مسطح الى اتقال عنها .

طبعا عائشه زهلت ورجعت البيت تبكى وازادت مرضا على مرضها وسألت امها وابوها عن صحة الكلام الى سمعته فأمها قالتلها : هون عليكى مافيش ست بتكون جميله ومفضله عند جوزها الا ويكيدوا لها الناس .

طبعا عائشه فضلت تبكى طول الليله دي . واستشار الرسول اصحابه فى امرها لو شاوفوا عليها حاجه . شهد لها اسامه بالخير وعلي قال بشكل مقنع للرسول والله ربنا موسع عليك والنساء غيرها كتير ولكن اسأل عنها جاريتها وستصدقك القول . يعنى حاول يخلي الرسول برضه يسأل ويطمئن

وسأل الرسول بريره جاريتها فشهدت لها بالخير كله وقال انها لا تأخذ عليها سوى انها صغيره فى السن يعنى ممكن تسهوا على عجينها مثلا لحد ما حاجه تيجى تاكله (صغيره يعنى مش ست بيت لسه )
وما ننساش كمان اننا نقول ان زينب بنت جحش شهدت لها بالخير لما الرسول سألها عنها وده رغم غيرتهم الشديده من بعض . لكن برضه الحق حق .

المهم الرسول كده كان بدأ يطمئن لبرائتها فطلع الرسول على المنبر يشهد المسلمين على ابى سلول وقال : (يا معشر المسلمين من يعذرني من رجل قد بلغني أذاه فى اهل بيتى فوالله ما علمت على أهلي الا خيرا ولقد ذكروا رجلا ما علمت عليه الا خيرا وما كان يدخل على أهلي الامعي )
الى حصل ان ا لمسلمين اجمعوا على قتله اذا كان ده الى حصل فعلا منه لكن المشكله ان سعد بن معاذ وهو من الاوس وسعد بن عباده وهو سيد الخزرج اخذتهم الحميه قصاد بعض وعلا صوته على بعض لكن الرسول هداهم وحصل خير يعنى ..
المهم عائشه فضلت تبكى يومين وفى النهايه راح الرسول لها وقال لها :( يا عائشه انى قد بلغني عنك كذا وكذا فان كنت بريئه فسيبرئك الله وان كنت ألممت بذنب فاستغفري الله وتوبي اليه فان العبد اذا اعترف بذنبه ثم تاب الى الله تاب الله عليه .
شوفوا بقى موقف ورد عائشه رضى الله عنها رغم حداثة سنها فى الوقت ده . الاول قالت لابوها وامها يردوا على الرسول فقالوا لها : ما ندري ما نقول لرسول الله .

ردت هى : لقد سمعتم هذا الحديث حتى استقر فى أنفسكم وصدقتم به . ولئن قلت لكم إنى بريئه . والله يعلم أنى بريئه . لا تصدقونني بذلك،ولئن اعترفت بكم بأمر ، والله يعلم أنى منه بريئه لتصدقُني والله ما أجد لكم مثلا إلا قول أبي يوسف قال : فصبر جميل والله المستعان على ما تصفون .

بصراحه رد حلو اوي وانا اصريت انقله بطريقتها .

وقالت الكلمتين وادتهم ظهرها واضجعت على فراشها . وبتقول انا كنت متأكده ان ربنا هايظهر برائتى لكن ما كنت اظن انه ينزل فيا قرآن انا كان كل املي ان الرسول يشوف رؤيا مثلا تظهر براءتى.
المهم فى الوقت ده نزل الوحي على الرسول عليه الصلاة والسلام وبعدها ضحك الرسول واول ما تكلم به قال :(يا عائشه أما الله عز وجل فقد برأك)
فقالت لها امها : قومي اليه ، فردت عائشه : والله لا أقوم اليه ولا احمد الا الله عز وجل .(ردودها جامده بصراحه )

نشوف الايه بقى الى نزلت فيها :
بسم اله الرحمن الرحيم

إِنَّ الَّذِينَ جَاؤُوا بِالْإِفْكِ عُصْبَةٌ مِّنكُمْ لَا تَحْسَبُوهُ شَرًّا لَّكُم بَلْ هُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ لِكُلِّ امْرِئٍ مِّنْهُم مَّا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ وَالَّذِي تَوَلَّى كِبْرَهُ مِنْهُمْ لَهُ عَذَابٌ عَظِيمٌ
لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَيْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْكٌ مُّبِينٌ
لَوْلَا جَاؤُوا عَلَيْهِ بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاء فَإِذْ لَمْ يَأْتُوا بِالشُّهَدَاء فَأُوْلَئِكَ عِندَ اللَّهِ هُمُ الْكَاذِبُونَ
وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ لَمَسَّكُمْ فِي مَا أَفَضْتُمْ فِيهِ عَذَابٌ عَظِيمٌ
إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّا لَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِ عَظِيمٌ
وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ
يَعِظُكُمُ اللَّهُ أَن تَعُودُوا لِمِثْلِهِ أَبَدًا إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ
وَيُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ
إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَن تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ وَأَنَّ اللَّه رَؤُوفٌ رَحِيمٌ

وكده ظهرت براءة عائشه من الافك والحمد لله . عارفه انى طولت عليكم لكن ليا بس كلمتين كده عايزه اقولهم فى الموضوع ده .

اولا : القذف يا جماعه . سبحان الله تلاقي ناس اسهل ما عليها انهم يخوضوا فى اعراض الناس اعاذنا الله واياكم . بجد اوحش حاجه وافظع حاجه .وفى الغالب بيبنوا كلامهم على ظنون وحاجات مش واقعيه حتى . الشيطان بيشتغل معاهم تمام .والمصيبه الحقيقه ان الناس بتصدقهم ومن غير ما يتبينوا زي ما قالت الايه (اذا جاءكم فاسق بنبأ فتبينوا ان تصيبوا قوما بجاهله وتصبحوا على ما فعلتم نادمين ). تبينواااااااااااااا قبل ما تصدقوا ارجوكم.

ثانيا : مافيش حد فوق الشبهات . الرسول عليه الصلاة والسلام كان يعلم من هى عائشه وكانت بنت حبيبه وحبيبته وكلنا نعرف مكانة عائشه منه الا انه لما سمع ما يسيئها تبين الامر اولا. لا هو صدق الكلام على طول وهد الدنيا عليه وعليها . ولا هو كمان طنش وقال لا انا واثق فى نفسي ومراتي يبقى خلاص . بحث الامر وسأل ودور قبل ما ياخد قرار او اجراء حتى قبل ان ينزل عليه الوحي كان رايح لعائشه وبيكلمها بكل لين لانه ما ثبتش عليها حاجه وفى نفس الوقت بيتأكد منها هي كمان .

ثالثا : ان كنت على حق وان كنت مظلوما فاصبر واعتصم بالله ولا تحزن فان الله معك
.

وحاسه انكم زهقتوا مني على الاخر واسفه على الاطاله جزيتم خيرا عن صبركم عليا .

الخميس، 15 مايو 2008

عائشة بنت أبي بكر

عائشة بنت أبي بكر

ولدت السيدة عائشة بعد البعثه باربع سنين او خمسه يعنى في الإسلام والرسول عليه الصلاة والسلام عقد عليها بعد وفاه السيدة خديجه بحوالي3 سنين ولما جت الهجرة سافر أبوها أبو بكر الصديق وأمها أم رومان للمدينة وهى كمان والرسول بنى بها في المدينة بعد 3 سنين من الهجرة لأنه تركها في بيت أبوها لحد ما تبلغ وتجهز للزواج وكان عمرها تسع سنين او 11 فى اقوال اخري.
وفى موضوع السن ده اتقال كلام كتير زي ما اكيد سمعتم انها كانت طفله وازاي اتجوزها . احب اوضح حاجه بسيطه ان القول الاكثر ثبوتا انها حين بنى بها كانت عمرها 11 عاما . وده ما كانش غريب تماما على الوقت ده مش بس فى الجزيره العربيه لا وفى اروبا كمان . دوروا فى تاريخهم وانتم تعرفوا . وللعلم جدتى تزوجت وعمرها 13 عاما . وكان ليا صديقه امارتيه فى عصرنا الحالي متزوجه برضه وعمرها 13 سنه .
وقريب كان فيلم بيحكي قصه اوربيه برضه من نفس الوقت تقريبا وكانت البطله عمرها ما بين 15 سنه واتجوزت البطل الى كان عمره حوالي 30 سنه . وعموما كان الشائع وقتها ان حتى لو خطبت البنت هو عمرها خمس سنوات وده كان بيحصل . كانت تترك فى بيت ابوها حتى تبلغ مبلغ النساء . وبعدين تروح بيت جوزها .

وكانت عائشة احب زوجات الرسول إلى نفسه وكانت جميلة وذكيه ولم يتزوج الرسول بكرا إلا هي حتى انه سئل من احب النساء إلى قلبك قال عائشة ومن احب الرجال قال أبوها.

وعائشة كانت بتقول أن الرسول عليه الصلاة والسلام شافها في المنام قبل ما يتزوجها فيقول (أريتك في المنام ثلاث ليالي جاء بك الملك- جبريل- سرقه أي قطعه من حرير فيقول هذه امرأتك فاكشف عن وجهك فإذا أنت فيه فأقول أن يك هذا من عند الله فليمضه).

وفى حكايات ظريفة جدا كانت بتحصل مع الرسول وعائشة
مثلا زوجات الرسول التانيين كانوا بيغيروا من عائشة لان أصحاب الرسول عشان كانوا عارفين مكانه عائشة عند الرسول عليه الصلاة والسلام فكانوا يقصدوا يهادوا الرسول في يوم وجوده عند عائشة فاجتمعوا عند أم سلمه وكانت من زوجات الرسول إلى لهم شخصيه قويه .
وقالوا لها تطلب من الرسول انه يكلم أصحابه يهادوا أينما كان لان بقيت زوجاته يرغبون في الخير مثل عائشة فلم يرد الرسول
وبعد أن كررت الطلب ثلاث مرات قال لها(يا أم سلمه لا تؤذيني في عائشة فانه ما نزل على الوحي وأنا في لحاف امراه منكن غيرها).

وكان لما بنزل سيدنا جبريل على سيدنا محمد كان ليلقى السلام على السيدة عائشة فكانت تقول:قال لي رسول الله صلى الله عليه وسلم يوما يا عائشة هذا جبريل يقرئك السلام . فقلت يا رسول الله عليه السلام ورحمه الله وبركاته ترى ما لا أرى.

وكان الرسول عليه الصلاة والسلام يدلع عائشة ويقولها عائش أو عويش وكمان كان بيهزر معاها ويلاعبها فهي بتحكى إنها أول ما اتجوزت كانت صغيره فكان الرسول بيشيلها على كتافه عشان يفرجها على مظاهر العيد من الشباك
وكمان فى حكاية ظريفة أوى عن السيدة عائشة بتقول : إنها كانت بتساقر مع الرسول عليه الصلاة والسلام وفى مره قال للناس إلى معاه يسبقهم وقال لعائشة يلا نتسابق وكانت عائشة صغيره في السن ورفيعة كمان فجريت وسبقت الرسول فالرسول سكت لكن لما وزنها زاد رجع قالها يلا نتسابق وسبقها هو وقالها كده واحده بواحده.
شفت الرسول كان دمه خفيف وبيهزر ويجرى ويسابق مراته مش دلوقتى تلاقى أزواج ماشين طول النهار يقرفوا في بعض بس ومتخيلين إن خلاص هما اتجوزوا فخلاص يبقى يكشروا بقى يشيلوا الدنيا على دمغهم ويقرفوا في بعض كان الجواز ده خناقه أو حرب مثلا لازم يكون فيها غالب ومغلوب.
والرسول اهوه بيهزر ويلعب عشان كل الناس فاكرين أن الرسول ده أو حتى الى متدين شويه لازم يكون معقد ومش بيضحك أبدا وفى دايماعقده على جبينه وما بيعملش حاجه خالص في الدنيا غير الدين.
والسيدة عائشة كانت تعرضت لازمه كبيره جدا بس لأنها السيدة عائشة فتحملت وخرجت منها وهى كانت حادثه الإفك العظيم وهى حكاية طويلة نبقى نتكلم فيها بعدين إن شاء الله.

وعلى فكره السيدة عائشة كانت ذكيه جدا وبتحفظ كويس كانت بتحفظ قرآن واحاديث كتير اوي مرويه عنها وحتى كانت بتحفظ شعر وكل حاجه بتتقال قدامها .
وكمان عروه ابن الزبير كان بيقول إنها كانت بتبقى حافظه وصفات في الطب وسألها منين بتعرفي الوصفات دى فقالت إنها لما بتسمع حد بيوصف علاج لحد بتحفظه على طول .
عائشه كمان كانت لها ادوار مهمه جدا سياسيه كمان فى كل العصور الى عهدتها .
وكان الرسول يقول عنها : فضل عائشه على النساء كفضل الثريد على باقي الطعام (البخاري ) الثريد تقريبا عباره عن اكله من دقيق وسمن ولحم .
وحقيقى عندى كلام عن عائشه عايزه احكيه لكم اد الي اتكتب ده لكن مش عايزه اطول عليكم . لكن فى موضوع مستقل هانتكلم عن حادثة الافك ان شاء الله .
والرسول عليه الصلاة والسلام مات وهى عندها عشرين سنه تقريبا وكان في بيتها ومات وهو في حجرها
وهى ماتت وهى عندها66 سنه ودفنت في البقيع .

الاثنين، 5 مايو 2008

معاملة اهل الكتاب

بسم الله الرحمن الرحيم
اخواني فى الله
كثيرا ما تثار مناقشات عديده بيننا كمسلمين عن معاملة اهل الكتاب وخاصة ايام اعيادهم وخصوصا راس ا لسنه الميلادية فبمجرد ان تقول لاي شخص كل عام وانت بخير تقوم عليك عاصفه شنعاء عن انك تتشبه بالكفار وتشاركهم اعيادهم .
وفى اخر مناقشة لي فى هذا الامر قيل فى سياق الكلام حديث للرسول عليه الصلاة والسلام وجدته متعارض مع ما علمنا رسول الله بافعاله وسيرته فى التعامل مع اهل الكتاب وعليه بحثت الامر
واليكم نتيجة بحثي وعرض للحديث :قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :إني راكب غدا إلى اليهود فلا تبدأوهم بالسلام وإذا سلموا عليكم فقولوا : وعليكم . مسند احمد
فى رواية تانيه : لا تبدأوهم بالسلام ، وإذا لقيتموهم في الطريق فاضطروهم إلى أضيق الطريق صححه االالباني
ولما تقرا الحديث ده وتاخده قاعده لك فى التعامل مع اهل الكتاب معناه بدأ عداوة واستمرارها لانك مش هاتسلم عليهم اصلا .
وده مش اساس التعامل الى كان بيعمله الرسول والى كلنا نعرف انه كان بيسلم على اليهودي جاره والذي كان يؤذي رسول الله ولما غاب عايده فى مرضه ووارد عن رسول الله ايضا انه كان يهديه من الأضحيه .وكمان احنا محلل لنا كمسلمين الزواج من الكتابيات معقوله نتجوزها وما نقولهاش سلام عليكم ؟؟؟؟
وقلت من سياق اكثر الرويات ان الرسول عليه الصلاة والسلام قال ده عن اليهود وقال غدا وغدا فى اللغه تحدد زمن الجمله فالحديث خاص بما سيحدث غدا وليس كسياسه عامه وارد ت البحث فى مناسبة الحديث وقابلني راي مطابق تقريبا مع رايي وهو للقرضاوي نشوف قال ايه ::
وهذا الحديث يظهر لي فيه احتمالان مقبولان:
1- أن يكون الحديث في سياق حرب بني قريظة، فنهي المسلمون من مسالمتهم؛ لأن السلام والملاطفة إشعار بالأمان بل تصريح به، فملاطفتهم في هذه الحال ربما غررتهم وخدعتهم بأن القوم جاءوا بالسلام مع أنهم جاءوا للحرب،
فكان ترك ملاطفتهم خيرا لهم، ولكن تخصيص الحديث بهذه الواقعة يحتاج إلى جمع الروايات، وتتبع طرقها ومخارجها، ليعلم هل مخرجها واحد أم لا.
اما التفسير التاني الى ممكن يكون لو اعتبرنا ان الحديث غير خاص ببنى قريظه وحال الحرب معهم طبعا من وجهة نظر القرضاوي برضه :: فغاية ما في الحديث إذن هو إيثار المسلم أخاه المسلم بالطريق عند ازدحامه، وعدم تقديم الذمي عليه؛ لأن حق المسلم على المسلم أوجب من حق غيره، فأي شيء في هذا؟ ومما قاله الفقهاء أن اضطرارهم إلى أضيق الطرق ليس معناه إلجاءهم إلى الحائط، أو إسقاطهم في حفرة مثلا فهذا من الإيذاء المحرم.وأما إذا كان الطريق واسعا فلا يجوز اضطرارهم إلى أضيق الطرق؛ لأن الإيذاء في ذاته غير مقصود قطعا، ولكن المقصود إيثار المسلم أخاه على غير المسلمين.
شوفوا كمان الدليل ده من القرآن يا جماعه :: {يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُونُواْ قَوَّامِينَ لِلّهِ شُهَدَاء بِالْقِسْطِ وَلاَ يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلاَّ تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ} (المائدة: 8)
.وكمان :(لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ أَن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ (الممتحنة : 8 )
اما انا اجد فعلا التفسير الاول هو المنطقي والمتوائم مع سياسة الاسلام فى التعامل مع الذميين او الكتابيين .وعليه انا لا اجد اي مبرر ولا اي سند يقول بمعاداة الناس لمجرد انهم على غير الدين والا فكيف سندعوهم ونرغبهم فى ديننا .
وصدقونى انا لست من انصار تجميل الدين لاجتذاب الناس اليه ولكن هو دين جميل اصلا ليه نقبحه . لو كان دينا يقول بالفعل بالتعامل بحده مع الكتابيين وقصر التعامل معهم على الضروره وبغير ود فانا لن افعل غير ذلك لكنى لا ارى ذلك فى ديننا ابدا فهو ارقى من ذلك .
وتعليقا على التهنئه براس السنه الميلاديه حتى وان هنأنا بعضنا نحن بها كمسلمين ايه المشكله ؟؟؟؟!!!
الرسول عليه الصلاة والسلام قال لليهود حين صاموا عاشوراء نحن احق منكم بموسى وصام هو يوم عاشوراء؟؟؟ايه المشكله اننا نحتفل بميلاد المسيح ؟؟؟
( وبالمناسبه الرسول ما حققش مع اليهود وقاله ايه دليلكم على ان النهارده كان يوم نجاة موسى من فرعون )
عشان فى ناس بتقول اصل عيسى لم يولد فى الشتاء عشان النخله كان فيها بلح مش عارفه ايه الطبيعى فى القصه عشان النخله يطلع لها بلح فى الصيف بس ؟؟!!!القصه كلها معجزه اساسا بتتكلم في ايه ؟؟؟المهم حقيقى الناس الى بتتكلم بالنبره دي مش فاهمين الدين كويس على بساطه وجماله واتمنى تقبلوا منى بحثى الصغير وتستفيدوا منه وشكرا لكم واسفه للاطاله .ووحشتوني