قلنا واحنا بنتكلم عن السيده عائشه رضى الله عنها اننا هاتنكلم بعدين عن حديث الافك .
نحكي الحكايه من الاول زي ما حكيتها عائشه رضى الله عنها لكن انا هانقلها بلساني انا تسهيلا للامر
بتحكي عائشه وبتقول : لما كان الرسول عليه الصلاة والسلام يجى يسافر كان ببيقترع بين زوجاته والى تطلع فى القُرعه هى الى بتسافر معاه . ووفى الرمه دي كان الرسول طالع غزوه من غزواته واقترع على الزوجات وكانت عائشه هى الى هتسافر معاه .
وسافرت فعلا وكان وقتها اتفرض الحجاب علي النساء وكانت تحمل فى هودج(حاجه زي الصندوق كده بتبقى على ظهر الجمل )وطبعا ده كان مخصص للنساء فى السفر .
المهم راحوا الغزوه ورجعوا وهما راجعين وكانوا معسكرين فى مكان ولما هموا بالرحيل منه عائشه راحت بعيد تقضي حاجتها ولما رجعت وهى طالعه الهودج انفرط العقد بتاعها فنزلت تلم حباته من على الارض وسرحت شكلها ورا الحبات بعيد شويه جم الناس شالوا الهودج بتاعها وكانت صغيره فى السن وخفيفه ما لاحظوش فرق كبير يعنى شالوا الهودج ورفعوه على الجمل ومشيوا ونسيوها .
فرجعت عائشه لقت مافيش حد فقالت انا هاقعد مكاني فهما لما يحسوا انى مش معاهم هايرجعوا . وغلبها النوم ونامت مكانها .
مر بها فى الوقت ده (صفوان بن المعطل السٌلَمِي) فرأى من بعيد حد نايم فى الظلام فاقترب حتى يتبين مين نايم كل ده وعائشه نايمه ما حستش به الا وهو بيرجع لما شافها وعرفها لانه طبعا كان عارف شكلها قبل ما يضرب الحجاب .
المهم هى حست به وهوما كلمهاش خالص لكن ابتعد واناخ لها الناقه وركبت ومشي بها لحد ما وصلها للجيش مكان ما نزلوا . ولما رجعوا المدينه قعدت عائشه مريضه وفى بيت ابوها ابو بكر رضى الله عنه شهر كامل .
والى حصل ان عبد الله بن أبي سلول اتهمها هى وصفوان بايتاء الفاحشه اعاذنا الله واياكم (لمجرد انه عرف انه هو الى رجعها للقافله ).
والكلام بدأ يتناقل ووصل للرسول عليه الصلاة والسلام ولكن عائشه كانت مريضه وما تعرفش اي حاجه عن الكلام ده غير انها تقول انها كانت تشعر بتغير معاملة الرسول لها ولا تجد منه اللين والحنان الي هى متعوده عليه وخصوصا فى مرضها . وكانت مستغربه .
وبعد شهر لما بدأت تشفى وخرجت مع أم مسطح لتقضي حاجتها (كان زمان مافيش حمام كانوا بيروحوا بعيد كده عن البلد يقضوا حاجتهم والستات كانوا بيروحوا بالليل صحبه كده يخلصوا ويرجعوا صحرا بقى ) المهم عائشه عرفت من ام مسطح الى اتقال عنها .
طبعا عائشه زهلت ورجعت البيت تبكى وازادت مرضا على مرضها وسألت امها وابوها عن صحة الكلام الى سمعته فأمها قالتلها : هون عليكى مافيش ست بتكون جميله ومفضله عند جوزها الا ويكيدوا لها الناس .
طبعا عائشه فضلت تبكى طول الليله دي . واستشار الرسول اصحابه فى امرها لو شاوفوا عليها حاجه . شهد لها اسامه بالخير وعلي قال بشكل مقنع للرسول والله ربنا موسع عليك والنساء غيرها كتير ولكن اسأل عنها جاريتها وستصدقك القول . يعنى حاول يخلي الرسول برضه يسأل ويطمئن
وسأل الرسول بريره جاريتها فشهدت لها بالخير كله وقال انها لا تأخذ عليها سوى انها صغيره فى السن يعنى ممكن تسهوا على عجينها مثلا لحد ما حاجه تيجى تاكله (صغيره يعنى مش ست بيت لسه )
وما ننساش كمان اننا نقول ان زينب بنت جحش شهدت لها بالخير لما الرسول سألها عنها وده رغم غيرتهم الشديده من بعض . لكن برضه الحق حق .
المهم الرسول كده كان بدأ يطمئن لبرائتها فطلع الرسول على المنبر يشهد المسلمين على ابى سلول وقال : (يا معشر المسلمين من يعذرني من رجل قد بلغني أذاه فى اهل بيتى فوالله ما علمت على أهلي الا خيرا ولقد ذكروا رجلا ما علمت عليه الا خيرا وما كان يدخل على أهلي الامعي )
الى حصل ان ا لمسلمين اجمعوا على قتله اذا كان ده الى حصل فعلا منه لكن المشكله ان سعد بن معاذ وهو من الاوس وسعد بن عباده وهو سيد الخزرج اخذتهم الحميه قصاد بعض وعلا صوته على بعض لكن الرسول هداهم وحصل خير يعنى ..
المهم عائشه فضلت تبكى يومين وفى النهايه راح الرسول لها وقال لها :( يا عائشه انى قد بلغني عنك كذا وكذا فان كنت بريئه فسيبرئك الله وان كنت ألممت بذنب فاستغفري الله وتوبي اليه فان العبد اذا اعترف بذنبه ثم تاب الى الله تاب الله عليه .
شوفوا بقى موقف ورد عائشه رضى الله عنها رغم حداثة سنها فى الوقت ده . الاول قالت لابوها وامها يردوا على الرسول فقالوا لها : ما ندري ما نقول لرسول الله .
المهم عائشه فضلت تبكى يومين وفى النهايه راح الرسول لها وقال لها :( يا عائشه انى قد بلغني عنك كذا وكذا فان كنت بريئه فسيبرئك الله وان كنت ألممت بذنب فاستغفري الله وتوبي اليه فان العبد اذا اعترف بذنبه ثم تاب الى الله تاب الله عليه .
شوفوا بقى موقف ورد عائشه رضى الله عنها رغم حداثة سنها فى الوقت ده . الاول قالت لابوها وامها يردوا على الرسول فقالوا لها : ما ندري ما نقول لرسول الله .
ردت هى : لقد سمعتم هذا الحديث حتى استقر فى أنفسكم وصدقتم به . ولئن قلت لكم إنى بريئه . والله يعلم أنى بريئه . لا تصدقونني بذلك،ولئن اعترفت بكم بأمر ، والله يعلم أنى منه بريئه لتصدقُني والله ما أجد لكم مثلا إلا قول أبي يوسف قال : فصبر جميل والله المستعان على ما تصفون .
بصراحه رد حلو اوي وانا اصريت انقله بطريقتها .
وقالت الكلمتين وادتهم ظهرها واضجعت على فراشها . وبتقول انا كنت متأكده ان ربنا هايظهر برائتى لكن ما كنت اظن انه ينزل فيا قرآن انا كان كل املي ان الرسول يشوف رؤيا مثلا تظهر براءتى.
المهم فى الوقت ده نزل الوحي على الرسول عليه الصلاة والسلام وبعدها ضحك الرسول واول ما تكلم به قال :(يا عائشه أما الله عز وجل فقد برأك)
فقالت لها امها : قومي اليه ، فردت عائشه : والله لا أقوم اليه ولا احمد الا الله عز وجل .(ردودها جامده بصراحه )
نشوف الايه بقى الى نزلت فيها :
بسم اله الرحمن الرحيم
إِنَّ الَّذِينَ جَاؤُوا بِالْإِفْكِ عُصْبَةٌ مِّنكُمْ لَا تَحْسَبُوهُ شَرًّا لَّكُم بَلْ هُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ لِكُلِّ امْرِئٍ مِّنْهُم مَّا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ وَالَّذِي تَوَلَّى كِبْرَهُ مِنْهُمْ لَهُ عَذَابٌ عَظِيمٌ
لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَيْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْكٌ مُّبِينٌ
لَوْلَا جَاؤُوا عَلَيْهِ بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاء فَإِذْ لَمْ يَأْتُوا بِالشُّهَدَاء فَأُوْلَئِكَ عِندَ اللَّهِ هُمُ الْكَاذِبُونَ
وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ لَمَسَّكُمْ فِي مَا أَفَضْتُمْ فِيهِ عَذَابٌ عَظِيمٌ
إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّا لَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِ عَظِيمٌ
وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ
يَعِظُكُمُ اللَّهُ أَن تَعُودُوا لِمِثْلِهِ أَبَدًا إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ
وَيُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ
إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَن تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ وَأَنَّ اللَّه رَؤُوفٌ رَحِيمٌ
وكده ظهرت براءة عائشه من الافك والحمد لله . عارفه انى طولت عليكم لكن ليا بس كلمتين كده عايزه اقولهم فى الموضوع ده .
اولا : القذف يا جماعه . سبحان الله تلاقي ناس اسهل ما عليها انهم يخوضوا فى اعراض الناس اعاذنا الله واياكم . بجد اوحش حاجه وافظع حاجه .وفى الغالب بيبنوا كلامهم على ظنون وحاجات مش واقعيه حتى . الشيطان بيشتغل معاهم تمام .والمصيبه الحقيقه ان الناس بتصدقهم ومن غير ما يتبينوا زي ما قالت الايه (اذا جاءكم فاسق بنبأ فتبينوا ان تصيبوا قوما بجاهله وتصبحوا على ما فعلتم نادمين ). تبينواااااااااااااا قبل ما تصدقوا ارجوكم.
ثانيا : مافيش حد فوق الشبهات . الرسول عليه الصلاة والسلام كان يعلم من هى عائشه وكانت بنت حبيبه وحبيبته وكلنا نعرف مكانة عائشه منه الا انه لما سمع ما يسيئها تبين الامر اولا. لا هو صدق الكلام على طول وهد الدنيا عليه وعليها . ولا هو كمان طنش وقال لا انا واثق فى نفسي ومراتي يبقى خلاص . بحث الامر وسأل ودور قبل ما ياخد قرار او اجراء حتى قبل ان ينزل عليه الوحي كان رايح لعائشه وبيكلمها بكل لين لانه ما ثبتش عليها حاجه وفى نفس الوقت بيتأكد منها هي كمان .
ثالثا : ان كنت على حق وان كنت مظلوما فاصبر واعتصم بالله ولا تحزن فان الله معك .
وحاسه انكم زهقتوا مني على الاخر واسفه على الاطاله جزيتم خيرا عن صبركم عليا .
هناك 15 تعليقًا:
ربنا يفتح عليكى و حكتيها حلو قوى انتى اسلوبك جميل و بسيط وخفيف يعنى انتى بسطتى الحكايه جدا جدا
الله يفتح عليكى كمان مرة
بس انا ليا سؤال ...الحجاب الذى فرض على زوجات الرسول كا حجاب و ليس بنقاب...مش كده...و لا اقولك بلاش نتكلم فى الموضوع ده احسن يالله.....ربنا يفتح عليكى تانلى
انا قلت اعلق هنا الاول شدنى الموضوع حروح هناك اعلق بقى سلام
ربنا يفتح عليكي ويجعله في ميزان حسناتك
اسلوبك حلو وسهل جدا
مفروسه حبيبتى
تسلمى يارب وربنا يكرمك .
حكاية الحجاب النقاب دي يا مفروسه عليها رغي كتير اوي اوي عايز كتاب .
واختصارا للكلام فى موضوع قتل بحثا :
انى فى ثلاث اراء فى الموضوع :
ان النقاب فرض واساسا الحجاب مرادف للنقاب
والثاني ان النقاب سنه عن زوجات الرسول ليس الا
والثالث انه لا سنه الا وراء الرسول وعليه يبقى مش سنه كمان
لكن ان تفضلت مسلمه بلبس النقاب على نفسها فلها ثوابه طبعا لو كانت لبسة مرضاة لله عز وجل زيه زي اي عمل تاني ممكن اي حد يعمله قاصد وجه كريم
بالنسبه للراي الى انا مقتنعه به بدون الدخول فى اسباب اقتناعي هو ان النقاب مش فرض عموما سواء كان سنه او لا
انما هو مش فرض ده الراي الى انا مقتعه به مع احترامي لكل الاراء التانيه .
نورتي يا جميل وهنا تفتحي اي موضوع تحبيه ولا يهمك من اي حاجه
تامر صلاح
نورت ربنا يكرمك يارب وفى ميزان حسناتك ان شاء الله
انتى رجعتينى تانى و شكلى كده حتحط بلاك ليست و الاقى حد بعد كده يزقلنى بطوبه...ربك يستر
بصى بقى بما انك فتحتى الموضوع..انا بقول ان الحجاب هوه الفرض ليه بقى ..اولا شوفى واحده مش محجبه و بعدين اتحجبت بس عن اقتناع مش كده و خلاص ..(لاحسن بقت موضه دلوقتى حكاية قلع الحجاب ربنا يثبت الجميع) المهم بتلاقى وشها نور و احلوت...و تحسى بنور الهدايه فى وشها ..انا باعتقد ان هوه النور ده الى ممكن يكون عامل الجذب للمش محجبين اولا و للمش مسلمين ثانيا
يعنى كل مسلم على حق عاوز الناس كلها تسلم ...و بيسعد جدا لما يلاقى واحد اجنبى اسلم
طيب علشان يشيع الاسلام لازم يكون فيه ترغيب....يعنى مثلا مش واحده اجنبيه لابسه القالع على طول و احببها فى الاسلام وانا منقبه و مخبيه وشى؟
لازم نور الايمان و السكينه الايمانيه اللى بتبقى فى الوجه تبان علشان اللى قدامك يستريحلك و يسمعلك
الوجهه بتبان عليه كل التعبيرات الصدق و الحب و الكره و الكذب و الزهق و كل شىء بيبان على الوجهه...طيب ليه بقى اغطيه؟...لازم ادى الامان للى قدامى الاول بالنظر الى وجهى و ساعتها ممكن اقنعه بأى شىء...
و الحال برضه للرجل الملتحى ...انا مره قرأت و الله اعلم ان الرسول نهر مره واحد و قاله بما معناه انه يروح يهذب ذقنه...
يعنى المظهر مهم ...بزمتك مش فيه ناس كتيره اجنبيه ملتحيه...و شكلهم كويس
طيب احنا ليه بقى ...الرجاله بتطول ذقنها ذياده و تقعد تلعب فيها منظر مقذذ الصراحه منين الرجل الاجنبى يتشد للمسلم و يبقى عاوز يقلده
ده على ايام الرسول من كتر ما كان بيحبب الناس بسماحة وجهه و نور الايمان اللى بيشع منه كان عامل مساعد له فى نشر الدعوه
انتى فهمتى حاجه
يالهوى انا كتبت بوست
انا حروح ياختى و اقفل على مدونتى لحسن اطخ عيارين عندك اموت فى مدونتى احسن سلام
مفروسه
يا لهوي ده انتى بصحيح بتلعبي فى عداد عمرك هههههههههههههههههه
بصي هو طبعا احنا الاهم من اننا نجذب الناس اننا نكون مسلمين الاول .
يعنى ايه ؟؟؟
يعنى انا اساسا مش مطلوب مني اعمل ارجوز للناس عشان يدخلوا الاسلام .
لا انا عايزه اه بس ده عشانهم هما لمصلحتهم مش لمصلحتى انا ولا احنا كده كلنا نيجى نقطة في ملك الرحمن .
تمام ؟؟؟
يبقى حكاية كشف الوش او لا دي ما لهاش دعوه بقى بالسماحه والكلام ده .
لكن عشان تتكلمى عن حاجه وتقولي هى فرض ولا سنه ولا لا كده ولا كده لازم يكون عندك البراهين والدلائل من السنه والسيره والقرآن مع اعمال العقل طبعا
وعلى فكره الخلاف هنا مش على صحة الاحاديث ولا الايات طبعا
وانما على تفسيرهم . بعض الناس مختلفين على حديث الوجه والكفين بتاع اسماء بنت ابي بكر الا انه ثابت عند بعضهم وما دام ثابت جائز العمل به طبعااااااااااا
وما دام لم يجيزه بعضهم بررررررررضه جائز الاخد برايهم .
بس انى بقى فهمتى منى حاجه ؟؟؟؟
يعنى انا لو دينى قالي انه فرض اغطي وشي وطول دقنى لحد ركبتي ما فيش مشكله انا من اولها كده من اول ما قلت يا ايمان مسلمه وجه لله تعالى زي ما يقولي ربنا هاعمل .
وطبعا طبعا طبعا لازم نكون كلنا محترمين وعلى نظافه دايما ومرتبين نفسنا ومتزوقين وزي الفل
حتى الستات مش مطلوب منها انها تمشي مهبله ومبهدله وهدومها مش مكويه ومبقعه مثلا ؟؟؟!!!!
والراجل كمان لو ملتحي لازم ينظف ذقنه ويساويها ويسرحها ويعطرها كمان
كان الرسول بيحنى ذقنه وشعره ويدهنهم زيوت ويوضبهم اخر توضيف
انما مش يبقى ماشي بقى شعره منكوش ودقنه عليها طفي سجاير ويقولك اصل انا مسلم وباعمل السنه .
لا طبعا ده مش صح . اي والله العظيم طفي سجاير . اها وبيشرب سجاير
بس مربي دقنه ياعم ملتحي اقصد وراجل سمت
ما تسألنيش يعنى ايه سمت عشان هما بيقولوها كده وحياتك ومش عارفين معناها اصلا .
كفايه يا مفروسه كتبنا بوستين ثلاثه .
نورتي واستعدى بكره لضرب النار علينا احنا الاثنين
كل كلمة تكتب هنا تزيد من اجرك إن شاء الله
وتمدنا باطلالات واسعة نحتاجها
تحياتي
حاول تفتكرني
الله يكرمك يارب ويجازيك خير فيما اجرتنا فيه وتنورنا دايما اخي الفاضل
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حياكم الله وبياكم أخوانى وأخواتى وجعل الجنة مثواى ومثواكم
عاوزين نشجع بعض نخلى بالنا من كل حرف بنقوله أخوانى
فعلا كل حرف مش كل كلمة
ما هو لسانا دا اللى بينطق الخير أو الشر وبيعبر عن اللى جوانا
وللأسف كثرة الكلام غالبا بتجيب وراها غلط أختى صبرنى بقترح على حضرتك تناقشى الموضوع دا وتنبهى الناس له
وتفضلى تعيدى وتزيدى ومتزهقيش عاوزين كلنا نبطل كلام عن الغير ونبطل قذف المحصنات ممكن نكون بناخد الموضوع بهزار ودا يتحسب علينا ذنب عظيم ولا حول ولا قوة إلا بالله
لا تستهونو بكلامكم ولا ألفظاكم أخوانى وخلو بالكم كويس اوى
كلنا أكيد نعرف قصة سيدنا عمربن الخطاب رضى الله عنه وكلنا عارفين من هو سيدنا عمر ومكانته فى الإسلام لما ذهب الى سيدنا على بن أبى طالب رضى الله عنه وقال له انى رأيت إمرأة تزنى قال له سيدنا على هل كان معك شهود قال لا ولكنى رأيتها
رد عليه سيدنا على قاله ايه يا جماعة
ودا سيدنا عمر رضى الله عنه
أقسم سيدنا على انه طالما مش معاه شهود لو نطق اسمها هيقيم عليه الحد
شفتوادينا حريص ازاى على سترنا
دينا رحيم بينا ازاى
دينا بيعلمنا ازاى نستر على بعض
ونخلى بالنا من كلامنا
انا بعد القصة دى مش عندى كلام أكتر من اللى فيها
نفعنى الله وإياكم بالقرآن الكريم وما فيه من الأيات والذكر الحكيم
اه صحيح أختى صبرنى راجعة الأية كويس اختى ناقصة كلام وركزى شوية مينفعش كدة كل مرة أطلعلك غلطة خصوصا وانا الصغير
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته جميعا
EgyXQ8
ايجى
اول ما افوق شويه فى موضوع كنت باجهزه بس لازم اقرا الاول شويه قبل ما ابدأ اكتب فيه عن قذف المحصنات انا كنت بدأت بحث عن الحدود وعملت حد الزنا وحد شارب الخمر وان شاء الله قيد التنفيذ حد قذف المحصنات ومن خلاله هانتكلم عن الموضوع كله ان شاء الله .
وبالنسبه للايه حاضر
بعد ما كتبتها قولت يا ريتنى جبتها كوبي مشكله من اي صفحه
وبعدين امال احنا بنقولك كل شويه تعالى شوف الموضوع ليه عشان تمشي رجليك ولا عشان تراجع ورانا ؟
وبعدين انا الصغيره ياعم انا عندي 18 سنه انت عارف ما بيزدوش عن كده
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اسلوب عرض ممتاز وبسيط
جزاكم الله خيرا
ولكن هناك خطأ في نقلك للايات
رجاء عاجل بمراجعة الايات التى كتبتيها وتصحيحها
بارك الله فيكم
اقري معايا الجملة دى حضرتك في مطلع موضوعك السابق
..........
ولدت السيدة عائشة قبل الهجرة بسنتين يعنى في الإسلام والرسول عليه الصلاة والسلام عقد عليها بعد وفاه السيدة خديجه بحوالي 3
.............
طيب السيدة خديجة ماتت قبل الهجرة بسنتين ونصف تقريبا
يبقى معنى كلامك ان السيدة عائشة كان عمرها سنتين ونصف لما تزوجها النبي قبل الهجرة
وانه دخل عليها بعد سنتين تقريبا
يعنى دخل عليها وعندها اربع سنين ونص
ولو اخذنا برأي ابن حزم اللى بيقول انه دخل عليها بعد الهجرة بتسع شهور
يبقى كان عمرها لما دخل عليها تلات سنين ونص تقريبا
يا ريت ناخد بالنا من اللى بنكتبه يا اختي الكريمة
باحث نورت والله
بالنسبه للايه انا جبتها كوبي تجنبا لاخطاء الطبعه والله ايجى قالي بس انا تاه عن بالي معلش الظروف الايام دي مش حلوه وشكرا على انكم ورايا يا جماعه ولو انك بتتأخر يا باحث اوي .
اما موضوع عائشه اسمحلي ارد عليه فى الموضوع نفسه عشان ما توهش العمليه
وانا تركت لكم الرد في موضوع السيدة عائشة بن ابي بكر
وجزاكم الله خيرا
الأخت (صبرنى يارب) ,, تحياتى
_الآثار الأخلاقية المترتبة على موضوع التدوينة هامة للغاية وفيها الكثير من القيم والأفكار,,
ولكن هناك من الأمور الهامة مالم يذكر,,
فممن اشتهر من العصبة التى ذكرها الله وطبق عليه حد القذف وكان اول تطبيق له فى الاسلام ثلاثة منهم أخت زوجة النبى (زينب بنت جحش )التى ذكرتى شهادتها, ولكن خاضت اختها فى عرض السيدة عائشة بالقول,, واسم أختها(حمنة بنت جحش) وكذلك حسان بن ثابت شاعر الرسول وقد غضب منه الرسول فترة ثم سامحه, وكذلك مسطح بن أثاثة وكان يعيش فى كنف ابى بكر الصديق أبو السيدةعائشة وعلى قرابة منه,, وقد اشتهر الأمر بأن أول المتحدثين فيه هو عبد الله بن أبى سلول , ولكن ذكر الله تعالى فى القرآن ان الأمـر فى نطاق عصبة ,, وليس فردا,,
والمهم هنا هو بشرية الصحابة وأنه كان فيهم من السلبيات كما هو موجود من الايجابيات ,,وأن هناك من الأمور الكبيرة التى قد لا يستطيع أحدنا أن يفعلها الآن ولكنها فعلت فى أثناء حياة الرسول (ص), فكبيرة جدا أن يخوض بعض الجهلاء فى شرف زوجة رسول الله (ص) وأثناء وجوده بينهم ,,
_الدروس الأخلاقية فى القصة هامة وللأسف الشديد الخوض بالباطل فى سيرة بعضنا البعض من الأمور المنتشرة فى مجتمعنا سواء كان خوض فى الشرف او خوض فى الأمور الشخصية,ويكررها الكثير من بقصد وبدون قصد , فالأمر أصبح معتادا ,
تحياتى لكى ولكن رجاء عدم الخجل من ذكر شخصيات هامة فى التاريخ الاسلامى قد فعلت فعلا مشين , كان لابد من ذكر الشخصيات الثلاثة المشار إليها , فهذا من أبرز مافى الأمر , لأنه لو كان الرسول هوجم من المشركين فالأمر ليس غريبا, اما أن يخاض فى شرفه من أصحابه فهذ هو المثير فى الأمر...
أشكرك على عرضك للقصة ,
خالص احترامى ومودتى
إرسال تعليق