الأحد، 27 أبريل 2008

سودة بنت زمعه

سوده كانت صحابية جليلة وكانت متزوجه قبل الرسول عليه الصلاة والسلام من ابن عمها السكران بن عمر وقد هاجر للحبشة في هجره المسلمين الأولى ومات وبعد ذلك تزوجها الرسول عليه الصلاة والسلام و كان ذلك بمثابة مكافأة من الله سبحانه على ما رأته في حياتها من ألم .
طب إيه الحكاية بقى كان ازاى: جاءت خوله بنت حكيم لرسول الله الصلاة والسلام راحت قالت له انه كفايه كده بقى والمفروض انه يتزوج وكان فات على موت خديجه حوالي 3 سنين فسألها مين يعنى تقترح فقالت له: بنت حبيبك . فقال :من؟ قالت: عائشة.
فقال لها لكنها صغيره فقالت اعقد عليها الآن فقط فقال ولكن من يرعى البنات إلي هما من خديجه يعنى فقالت له على سوده بنت زمعه وفعلا اتجوزها ودخل بيها قبل عائشه وكانت أول من تزوجها بعد خديجه وفضلت لواحدها حوالي 3 سنين لحد ما جت عائشه زى ما قلنا في المدينة
المهم هي كانت انسانه عظيمة واعانت الرسول على تربية بناته من خديجه وكانت نعم العون والمربيه لهم وكانت محبوبه من زوجات رسول الله كلهم وبناته .
وكانت جسمها تقيل حتى أن الرسول عليه الصلاة والسلام كان وهو بيصلي بزوجاته كان لما يحب يعاكسها يطول فى السجدة عشان ده طبعا كان يضايقها عشان هي مليانه و كمان كان يمشى وراها يقلد مشيتها.
وكانت عائشة بتحبها جدا وقالت عنها:ما رأيت أمر أه احب إلى أن أكون في مسلاخها (يعنى طريقها أو هديها) من سوده بنت زمعه إلا أن بها حده.
وعلى فكره كانت سوده كبيره في السن عن الرسول كثير لدرجه إنها لما تقدمت في السن أوي أشفقت على الرسول من عشرتها وقالت لقد وهبت يومي لعائشة على أن أبقى في جوار رسول الله لأنها كانت عارفة حب الرسول عليه الصلاة والسلام لعائشة وده طبعا إيثار منها وذكاء طبعا.
وفى موقف ظريف حصل بينها وبين عائشة بتقول إيه بقى كانت سوده عامله كعكه للرسول عليه الصلاة والسلام وعائشة كان مش بتحبها ففضلت سوده تقولها لازم تأكلي منها وبعدين قامت سوده واخدت حته وعملتها في وشها بالعافية عشان تآكل فالرسول فضل يضحك عليهم وقال لعائشة اعملي فيها زي ما عملت فيك وعملت فعلا كده. هزار تقيل شويه بس هزار برضه.
المهم بقى إيه إن سوده رضى الله عنها عاشت كثير وعمرت وماتت في المدينة في آخر خلافه عمر بن الخطاب
.

الاثنين، 21 أبريل 2008

4- صلة الرحم

تنويه : موضوع زوجـــات الرســـول لم يغلق هانكمله تحت نفس التبويب بس انا حبيت انوع انتظروا ان شاء الله أم المؤمنين سوده بنت زمعه رضة الله عنها


تعريف صلة الرحم:

الصلة: أو الوصل وتكون بسلام والبشاشة والهدية وما إلى ذلك

الرحم: وهى كل الأقارب من ناحية ألام أو الأب كل على حد سواء وهذا الرأي الراجح فيها

ومن ما ذكر في القرآن فقد ذهب بعض الأئمه بان هناك صلة رحم بين ا لمسلمين اجمع وده طبعا استنادا للآيات دى:

بسم الله الرحمن الرحيم إنما المؤمنين أخوه فأصلحوا بين أخوكم . وكذلك قال تعالى: فهل عسيتم لو توليتم أن تفسدوا في الأرض وتقطعوا أرحامكم. صدق الله العظيم
ومن ذلك فقد قال بعض الائمه أن هناك رحم دين يجب مراعتها

وموضوعنا صلة الرحم هنتكلم اكتر عن صلة الرحم القريبة أقارب الأم والأب عموما:

نسأل بقى ازاى تكون صلة الرحم:
هانقول كما قال ابن عابدين الحنفي: (صلة الرحم واجبه ولو كانت بسلام وتحيه وهديه ومعاونه ومجالسه وتلطف وإحسان وان كان غائبا يصلهم بالمكتوب إليهم فان قدر على السير كان أفضل)
طبعا زد على ذلك عندنا احنا غير الرسائل المكتوبه والسفر سيرا التليفون والنت وما إلى ذلك نسأل على بعض يا جماعه نسأل على بعض بس

المهم نشوف بقى أدلة ذلك من القرآن فين:

* قال تعالى: واتقوا الله الذى تساؤلون به والارحام

* وقال: فهل عسيتم لو توليتم أن تفسدوا فىالارض وتقطعوا أرحامكم اولئك الذين لعنهم الله فأصمهم وأعمى ابصارهم .

كمان طبعا الادله من السنه كتيييييره أوى هنعرض جزء منها بس:

* قال رسول الله (ص) :ان الله خلق الخلق حتى اذا فرغ من من خلقه قالت الرحم: هذا مقام العائذ بك من القطيعه. قال: نعم اما ترضين ان اصل من يصلك وأقطع من قطعك؟ قالت: بلى يارب .قال: فهو لك.

*
وقال رسول الله:من سره ان يبسط له فى رزقه وأن ينسأ له فى اثره فليصل رحمه. صدق رسول الله (ص)
بمعنى يزيد له فة رزقه ويطيل له فى عمره والمقصود هنا البركه فى الصحه والعمر

* وعن عائشه انه قال: صلة الرحم وحسن الجوار وحسن الخلق يعمران الديار ويزيدان فى الاعمار.



*
عن ايوب الانصارى: ان رجلا قال : يا رسول الله اخبرنى بعمل يدخلنى الجنه. فقال النبى تعبد الله ولا تشرك به شيئا.وتقيم الصلاه وتؤتى الذكاه وتصل الرحم. صدق رسول الله (ص).

*
عن ابى هريره رضى الله عنه قال: سمعت رسول الله (ص) يقول : ان اعمال بنى ادم تعرض على الله تبارك وتعالى عشية كل خميس ليلة الجمعه فلا يقبل عمل قاطع الرحم)

*
قال رسول الله (ص) : ما من ذنب أحرى ان يعجل الله العقاب لصاحبه فى الدنيا- مع ما يدخره له فى الأخره- من قطيعة الرحم والبغى.
يعنى زى ما احنا بنقولها بلدى كله سلف ودين ده فى الدنيا ولسه الأخره بقى

*
قال رسول الله(ص): لا يدخل الجنه مدمن خمر ولامصدق بسحر ولا قاطع رحمه.
طبعا الى ماتبش منهم انما الى تاب زى ما ربنا قال (إلا من تاب وآمن وعمل صالحا ثم إهتدى فأولائك يدخلون الجنه ولا يظلمون شيئا) صدق الله العظيم 19 مريم.

*
جاء رجل للرسول عليه الصلاة والسلام يقول انى لى قرابه اصلهم ويقطعونى وأحسن اليهم ويسيئون الى وأحلم عنهم ويجهلون على . فقال رسول الله:لئن كان كاما قلت فكأنما انت تسفهم المل ولا يزال معك من الله ظهير عليهم ما دمت على ذلك.
نمسك الكلام واحده واحده ونعرف معناه : اولا قال اصلهم ويقطعونى وأحسن اليهم ويسيئون الى مفهومه دى طبعا . بعد كده قال أحلم عنهم ويجهلون على : ( احلم: بضم اللام اى يترفق بهم—يجهلون: بفتح الياء أي يسيئون إلي .
ورد الرسول : تسفهم المل( تسفهم : بضم التاء يعنى تطعمهم— المل : بفتح الميم أى الرماد الحار)
بمعنى كأنك تطعمهم الرماد الحار.

وكل شيء يا جماعه ممكن نعمله لصلة الرحم مع الأقارب طبعا السلام والتبسم لهم (مش سلام عليكم من تحت الضرس ووشنا فى الأرض) وكف ا لأذى ( مش نلاقى واحد قريبى اثنين بيتفقوا عليه اقول يا بالسلامه يغور ده حتى غلس لا طبعا)

والمفروض بقى يكون بينك وبين قرايبك عموما فوق السلام والتبسم وكف الاذى :

الزياره – وعيادة المريض زيارته يعنى - الهديه( تهادوا تحابوا) – وكمان نساعد الفقير او حتى المعسر المديون يعنى - كمان نهنى بعض بالاعياد و المناسبات الحلوه - نقف كمان جمب بعض فى الافراح والمناسبات الى مش حلوه وفاه مثلا - وكمان الاقربون اولى بالمعروف ( نميزهم فى الصدقه والمعامله الحلوه وتحمل الاذى والنصح والتعليم وطبعا اى حاجه كويسه نقدر عليها يكون للاقارب نصيب فيها)

حتى ربنا بيقول: وأمر اهلك بالصلاه واصطبر عليها--- وكمان بيقول ربنا: يا أيها الناس قو أنفسكم وأهليكم النار. صدق الله العظيم

وشوفوا بقى صحابة رسول الله:
عندما نزلت الآيه: ولن تنالوا البر حتى تنفقوا مما تحبون.
قال ابو طلحه: ان أحب مالى الى بير حاء انها صدقة لله تعالى ارجو برها وذخرها عند الله تعالى, فضعها رسول الله حيث أراك الله. فقال رسول الله : بخ هذا مال رابح,هذا مال رابح, وقد سمعت ما قلت وأنى أرى ان تجعلها فى الاقربين فقال ابو طلحه : أفعل يا رسول الله فقسمها ابو طلحه فىاقاربه وبنى عمه.

وقال رسول الله ( ص) الصدقه على المسكين صدقه وعلى ذى الرحم ثنتين صدقه ورحم.
وقال رسول الله :تعلموا من أنسابكم ما تصلون به أرحامكم.


وطبعا اكيد كلنا عارفين ان من صور البر بالوالدين حتى بعد موتهم هو صلة رحمهم يعنى مش عشان والدك مات ما تشوفش اعمامك بقى خلاص لا طبعا.

كمان فى حاجه مهمه صلة الرحم فيها درجات يعنى المسلم مش زى الكافر والمسلم الفاسق والفاجر غير المسلم الصالح
بس امته نقطع العلاقه تماما ده لو كان قريبك كافر ربنا يعفينا ولكن تكون الصله هنا بالدعاء ليه ومحاولة النصح له
اما لو كان مسلم ولكنه فاسق وكافر فاذا كان مجاهر بفجره وذنبه يعنى ماشى يقول لكل الناس وفرحان بفجره فطبعا هجره بيكون زى عقاب ليه وكمان حمايه لنفسك من صحبته ولكن لا تجب القطيعه ولكن تحديد العلاقه وكمان برضه الدعاء والنصح وما الى ذلك
اما لو كان غير مجاهر يعنى يادوب انت بتمسمع عنه بس انه مش كويس يبقى لا تقطع صلتك به وبرضه حاول فى نصحه وارشاده .

ياريت يا جماعه نكلم بعض ونسأل على بعض ونعرف أقاربنا شيء يحزن ان اقارب كتير ولاد عم مثلا او ولاد خال وما يعرفوش بعض خالص اتمنى ان ربنا يعفو عنا ويرحمنا كلنا ويتوب علينا. ويعلم الله انى لى رحم يقطعنى وأكره ذلك وقد احسبنى فى تقصير والله اعلم واسأل الله العفو والرحمه واسأله ان يهدينى واياكم صراط مستقيم.

نسأل الله العفو والعافيه والاجر والغفران.

الجمعة، 18 أبريل 2008

السيده خديجه بنت خويلد

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

احبائي فى الله النهارده هانبدا سلسله من الموضوعات عن زوجات الرسول ان شاء الله والى انا شايفه انها مدرسه اجتماعيه وزوجيه على الوجه الاخص عظيمه جدا جدا .
واحب انوه ان انا عملت الدراسه بشأنها بعد ما ناقشنى بعض الناس بشكل سيء حول زيجات الرسول وظروفها ولا سيما زواجه بالسيده زنيب بنت جحش .
وده خلانى ادور فى الموضوع واعجبت به وكتبت عنه البحث الصغير ده واتمنى تشاروكوني فيه
ومراجعي فيه كانت مجموعة كتب صغيره بالاضافه الى كتاب نساء بيت النبوه لعائشه بعد الرحمن ده بالنسبه للاسانيد والوقائع انما التعليقات والتحليلات ليا .

وطبعا هانبدأ كلام عن السيده خديجه رضى الله عنها الى لو كتبنا عنها كتاب مش هانكفيها حقها .

السيدة خديجه بنت خويلد

وقد لقبت قبل الإسلام بالطاهرة العفيفة وبعد الإسلام بأم المؤمنين وكانت ورثت عن أبيها خويلد القرشي ثروة طائلة واشتغلت في التجارة وكانت مشتهرة بالحزم ورجاحة العقل وقد تزوجت مرتين قبل الرسول عليه السلام
وقد كان الرسول عليه الصلاة والسلام يعمل معها وكان اصغر منها بخمسة عشر عاما وكانت السيدة خديجه جميلة وذكيه يسعى إليها الرجال لكنها كانت ترفض الزواج وفعلا راحت للرسول عليه الصلاة والسلام وكان فعلا يميل إلى خديجه ولكنه كان يخاف رفضها أو يرى أنها ذات مقام عالي وكان الزواج وأصبحت خديجه بعد ذلك أم المؤمنين بعد الرسالة

واكيد كان لها حكمه زواجه منها لان فى المرحله دي من كان محتاج حد يقويه ويكون له مركزه ويمنع عنه أذى المشركين وطبعا خديجه رضى الله عنها كانت نعم السند لانها كانت شخصيه قويه ومرموقه ومسموعه كلمتها فى مكه وقتها .
وكان الرسول عليه الصلاة والسلام يكن لها كل الحب والاحترام حتى بعد موتها فكانت السيدة عائشة تقول : ما غرت على أحد من نساء النبي كما غرت على خديجه وما رايتها.

الرسول عليه الصلاة والسلام كان يكرم خديجه حتى بعد موتها يكرمها فى اصحابها واهلها ولحد ما مات الرسول كان يودهم وكان يرتاع لما يسمع صوت اختها هاله بنت خويلد لان صوتها كان زي صوت خديجه . تخيلوا ؟؟ يا بختها . بجد تحس انه كان بيحبها اوي وشايل جميلها على راسه واكيد هى كانت تستحق كده .

وفى مره كان الرسول عليه الصلاة والسلام يشكر في خديجه فغارت عائشه وقالت له: ما كانت إلا عجوز أبدلك الله خير منها . فغضب الرسول عليه الصلاة والسلام لدرجه أن عائشة دعت ربنا انه يذهب غضب النبي عنها وهى مش هتذكر خديجه بسوء مره ثانيه وقال لها الرسول عليه الصلاة والسلام:لا والله ما أبدلني الله خير منها آمنت إذ كفر الناس وصدقتني و كذبني الناس وواستني في مالها إذ حرمني الناس ورزقني منها أولادا إذ حرمني أولاد الناس . ولما رأى جزع طائلة لغضبه قال : كيف قلت ؟ والله قد آمنت بي إذ كذبني الناس وآوتني إذ رفضني الناس ورزقت منها الولد وحرمتموه منى.

وقد قال الرسول عنها :افضل نساء أهل الجنة خديجه بنت خويلد وفاطمة بنت محمد عليه الصلاة السلام و مريم بنت عمران آسيه بنت مزاحم أمراه فرعون. صدق رسول الله صلى اله عليه وسلم.

وقال :اتاني جبريل فقال : يا رسول الله هذه خديجه قد أتتك ومعها اناء فيه طعام أو إدام أو شراب وإذا هي قد أتتك فاقرأ عليها من ربها السلام ومني . البخاري
فأي فضل لها رضي الله عنها .
وماتت السيده خديجه بعد زواج بالرسول دام اربعه وعشرون سنه ويزيد ودفنت رضى الله عنها فى مكه .
رضى الله عنها وارضاها لن نوفيها حقها مهما قلنا .
وشكرا لكم واسفه على الاطاله

الجمعة، 11 أبريل 2008

التوبه

قال الله تعالى (وَ تُوبُوا إلَى اللهِ جَمِيعاً أيًًََُُُُها المؤمين لعلكم تفلحون ). النور 31

وقال تعالى استغفروا ربكم ثم توبوا اليه. هود 90

يا ايها الذن امنوا توبوا الى الله توبة نصوحا. التحريم 8 صدق الله العظيم

عن ابى هريره رضى الله عنه قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول.انى والله لاستغفرن الله أتوب اليه فى اليوم أكثر من سبعين مره . رواه البخارى وده الرسول شوف بقى احنا نعمل ايه فى نفسنا؟

عن الغر يسار المزنى رضى الله عنه عن النبى صلى الله عليه وسلم يا ايها الناس توبوا الى الله واستغفروه فانى اتوب فى اليوم مائة مره .رواه مسلم

وعن أبى موسى عبد الله الأشعرى رضى الله عنه عن النبى صلى الله عليه وسلم قال ان الله تعالى يبسط يده باليل ليتوب مسيء النهار ويبسط يده بالنهار ليتوب مسيء الليل حتى تطلع الشمس من مغربها.
وطلوع الشمس من مغربها دى احدى العلامات الكبرى ليوم القيامة شوف بقى كرم ربنا بس الناس اللى مش واخده بالها أو مستبعدين يوم طلوع الشمس من مغربها مع انه والله قريب أوى مننا كلنا كل الموضوع نموت ويبقى خلاص كل شيء انتهى.(بيقولوا قربت تطلع من الغرب فى المريخ يعنى الدور علينا يا حلوين )

وعن ابى هريره رضى الله عنه ان رسول الله صلى الله عليه وسلم قال يضحك الله سبحانه وتعالى الى رجلين يقتل احدهما الاخر يدخلان الجنه يقاتل هذا فى سبيل الله فيقتل ثم يتوب الله على القاتل فيسلم فيستشهد.

فى قصة كمان جميله أو عن التوبه حصلت ايام الرسول عليه الصلاة والسلام :

جاءت امرأه من جهينه الى رسول الله صلى الله عليه وسلم وهى حبلى من الزنا وقالت يا رسول الله اصبت حدا فأقمه على فدعا نبى الله وليها فقال احسن اليها فاذا وضعت فاتنى ففعل فأمرها النبى ان تذهب حتى تتم رضاعة ابنها
وفعلا راحت ولما اتمت الرضاعة جاءت الى النبى معها الولد وفى ايده أكل عشان الرسول يصدق انه خلاص بياكل المهم أخذ الرسول الطفل ورفعه بيده وقال من يكفل هذا ويكون رفيقى فى الجنه فطبعا تخاطف عليه الصحابه
وبعدين امر الرسول فشدت المرأه بحبل ورجمت كما يأمرنا الله تعالى فى كتابه العزيز باقامة حد الزنا وهو الرجم وبعدين صلى الرسول عليه الصلاة والسلام عليها فقال له عمر نصلى عليها يا رسول الله وقد زنت
قال النبى لقد تابت توبة لو قسمت بين سبعين من أهل المدينه لوسعتهم هل وجدت من أن جادت بنفسها لله عز وجل . رواه مسلم
وعلى فكره ما كانش فى شهود ولا حاجه على الواقعه هى راحت من نفسها كده واعترفت بعد ندم طبعا وتوبه نصوح شفت اد ايه بقى التوبه قريبه وشفت الرسول بيستغفر ربنا ويتوب كام مره فى اليوم
تخيل بقى المفروض احنا نتوب كم مره فى اليوم وأنا دلوقتى لما اجى بس اقول لواحد آيه ولا حديث عن التوبه يقولي أتوب عن ايه هو انا كنت كفرت أنا مش وحش والله انا بس مش باصلى
أو انا بس باعرف بنات لكن عمرى ما وقعت فى الحرام وكأن الزنا هو الحرام الوحيد فى الدنيا وخلى بالك كده مع كل ده هو مش وحش امال الوحش يبقى مين مش عارفه

لكن دايما كده المؤمن الحق يشوف اقل ذنب ليه كأنه جبل فوق دماغه لكن بقى الى مش فى دماغه ينيل الدنيا ويقولك انا عملت حاجه ده غيرى بيعمل وبيعمل ويعد كل الفاسقين بقى اللى يعرفهم واللى ما يعرفهمش
طب ليه بتعد دول ما فى كمان ناس بتعرف ربنا وكويسين بتقارن نفسك بما هو ادنى ليه يارب يكون كلامى له معنى فى قلوب أى حد يقراه وربنا يتوب علينا جميعا ويقبل استغفارنا وتوبتنا.

المهم ايه هى بقى التوبه النصوح لها 3 شروط بس شوف السهوله بقى:

أولا : الندم على الذنب : نندم ونستغفر على الى احنا عملناه ونتوب لله ونصلى وندعى ربنا ونسجد لربنا ونتحايل عليه يغفر لنا عارفين يعنى ايه نتحايل عليه زى ما طفل صغير بيتحايل على أمه مثلا بيعمل ايه؟
بيعيط صح عيط انت كمان اغسل قلبك وانت قدام ربنا صدقنى هاتحس براحه كبيره جدا .
ثاينا: العزم فعلا على عدم الرجوع لهذه المعصيه تانى ابدا: فى نفسك كده تقول ان شاء الله انا ابدا ما عدتش اقرب المعصيه دى ابدا خلاص عهد كده بينى وبين ربنا وفعلا تنفذ مش كلام كده فى الزنقه وخلاص.

ثالثا : رد الحقوق الى اصحابها : يجى واحد يقولى ازاى ده مش ممكن اروح لواحدة اقولها انا اسف انا قلت عليكى انك كذا وكذا بعد مثلا عشر سنين فاتوا ماشى اللى نقدر ترجعه لصاحبه نرجعه انما مثلا النميمه .
أو اى حاجه عملتها فى أى بنى ادم ما تعرفش ترجعها حاول تعوضه عنها بالدعاء والاستغفار له وبره اذا كانت علاقتك به مازالت قائمه أو اذا كان مات مثلا أو ما تقدرش ترجعه لأى سبب مثلا انك ما تعرفش صاحبه تصدق به وأكثر من الصدقات

بس كده والله بعدها تبقى نضيف من غير ذنوب خالص حاجه يعنى اى حد يتمناها ولا ايه ربنا يتوب علينا جميعا يارب.
وفعلا ربنا كبير اوي ورحيم اوي وما حدش يقول مش معقول اتوب ومش معقول ربنا يغفرفي شوفوا الحديث القدسي ده .
يقول الله عز وجل ما غضبت على أحد كغضبى على عبد أتى معصية فتعاظمت عليه فى جنب عفوى
وكمان :
إنى لأجدنى أستحى من عبدى يرفع الى يديه يقول يارب يارب فأردهما فتقول الملائكة الى هنا إنه ليس أهلا لتغفر له فأقول ولكنى أهل التقوى وأهل المغفرة أشهدكم إنى قد غفرت لعبدى"
كمان فى حاجه قريتها مره مش عارفه مين القائل لكن هي عاجباني :
"لا تسئم من الوقوف على بابه ولو طردت"
"ولا تقطع الاعتذار ولو رددت""
فان فتح الباب للمقبولين فادخل دخول المتطفلين
ومد اليه يدك وقل له مسكين
فتصدق عليه فإنما الصدقات للفقراء والمساكين"
وربنا يقبل مننا توبتنا يارب ويتقبل صالح اعمالنا ويرحمنا وشكرا لكم

الأربعاء، 9 أبريل 2008

بحوثات اسلاميه صغنونه

السلام عليكم يا اهل البلوجر والخير كله

انا زي ما قلتلكم عملت المدونه الجديده وهاتكون مخصصه للموضوعات الاسلاميه .

وارجوكم انا هنا هاجتهد للصواب . وهاقول راي والى فهمته من دينى والى احب تعرفوه معايا وتردونى لوكنت على خطأ بس طبعا بالدليل منكم ومنى وكمان باحترام الراي والراي الاخر ومساحة الاختلافات المسموحه .

وبعد اذنكم لنا قواعد نمشي عليها علشان ربنا يكرمنا كلنا ما يحصلش قلق :

أولا : باب الاجتهاد والبحث مفتوح ومش حكر على اي حد ابدا بشرط مرجعيته (طبعا للكتاب والسنه الصحيحه )

ثانيا : احترام الراي الاخر حتى لو اختلفنا معاه كليا ولو رايناه على خطا .

ثالثا : كل منا يؤخذ منه ويرد عليه . ما حدش فينا مبعوث ولا رسول .

رابعا : اساس كل الاراء والتشريعات القرآن والسنه الصحيحه والسيره النبويه .
مع قبول طبعا اختلاف التفاسير فى كل ده لان التفسير فى حد ذاته وجهة نظر .

خامسا : فى مساحه من الاختلاف مسموح بها طبعا فى كل الامور ما عادا الامور الاساسيه للدين زي مثلا فرضية الصيام والصلاه وما الى ذلك .
الى بعد كده نختلف ونتفق براحتنا بدون التعدى طبعا على حدود الله والتجرأ عليها .

سادسا : وهى الاهم بالنسبه لي الهدف الاساسي من نشر الكلام الى فى المدونه دي هى وجه الله تعالى خالصا اليه والله اعلم ارجوكم لا تفسدوا هذا الجو .

وياااااااااارب يجازيكم وايانا كل خير بحسن نويانا ويغفر لنا ويرحمنا .
شكرا لكم